Eyvind Solli Andreassen

HØR NÅ SYNGER OSPA  

Hør nå synger Ospa er et uttrykk jeg har vokst opp med og som jeg har valgt å kreditere til min mormor. Uttrykket er en beskrivelse for når det minste vindpust stryker over treet slik at de harde bladene synger i en raslende og skjelvende tone. Lyden de skaper er ikke til å ta feil av og fenomenet er opphavet til uttrykket «å skjelve som et ospelauv». 

 Min mormor husker ikke alltid hvem jeg er lenger. Jeg vet ikke om hun husker uttrykket som jeg er blitt så glad i eller om hun vet at hver gang jeg hører vinden danse over de skjelvende ospebladene, så er det hennes ansikt og smil som springer frem i mitt minne. 

 I dette verket er en «utgått» osp gitt et nytt liv og iscenesetter min mormors ord og min relasjon til dette uttrykket, samtidig som jeg selv ved hjelp av keramikken gjenskaper min egen tolking av raslingen av løvet ved hjelp av klangen til det keramiske materialet. 

 Prosjektet ble til, ikke bare for å fortelle om den spesifikke tre typen og mitt personlige forhold til lyden i bladene, men det er også et møte mellom to materialer som har helt forskjellige livsspann. Et fallent tre forvitrer og blir brutt ned naturlig, imens knust keramikk som vi vet fra historien vil forbli i tusener av år. 

Ospa var en av de første treslagene som inntok Norge etter isen trakk seg tilbake for rundt 10 000 år siden. Den regnes som Norges mest lyskrevende tre og er på grunn av sin utbredelse, sin næringsrike bark og sitt korte liv et av de viktigste trærne i de norske skoger for biologisk mangfold. Den har det man kaller for rikbark og er derfor et voksested for sjeldne lavarter, en mengde moser og er tilholdssted for et utall av forskjellige insekter, midd og andre småkryp. 

En av de største forekomstene av Osp finnes i Telemark og den har flere verdifulle kvaliteter som skogen høster godt av. Den er eksempelvis favorittmaten til beveren og inngår i dietten til flere andre typer dyr. Menneskelig aktivitet har imidlertid redusert tilstedeværelsen til dette treet i norske skoger betraktelig. I moderne skogbruk blir den regnet som et ugress, og det har resultert i at den blir fjernet både manuelt og kjemisk i kulturlandskapet. Den blir nå forsøkt bevart av Landbruksnæringene gjennom innføringer som for eksempel Levende Skog-standarden. 

 Eyvind Solli Andreassen (1986) tok sin MFA i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2019. Han har tidligere bakgrunn som platearbeider og sveiser ved Brevik Construction i Brevik, og studert ved School of Visual Arts i New York. Han har vist arbeider ved CHART Art Fair i København, Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling (2018/2020), Norsk Billedhoggerforening,  London Design Fair og Galleri Format i Oslo med separatutstillingen Remember Something. I 2019 mottok Andreassen Norske Kunsthåndverkeres Studentpris for master-prosjektet Ringvirkninger. 

Hanne Ekkeren

Bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. De siste årene har hun gjennomført flere prosjekter med utgangspunkt i stedet

Les mer…

Ebbe Arneberg

STÅ STILLE  Du lever  Du rusler gjennom skogen,  med sol på hendene dine  som varmen av blyge kjærtegn.  Da trår du på en kongle på stien,

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Sarah Jost

De siste årene har jeg arbeidet med tematikk knyttet til trær og skog, skogens bevegelse i tid og rom; hvordan trær vandrer og tidsperspektivet til

Les mer…

Leonora Onarheim Bergsjø

Leonora Onarheim Bergsjø har doktorgrad i etikk og religionsfilosofi fra Universitetet i Oslo og forsker på digital etikk. Hun er ansatt ved Universitetet i Oslo,

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Hanne Haukom

Hanne Haukom født 1967 i Vinje. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og fullførte sin master i keramikk i 1997. Haukom bor og arbeider

Les mer…

Runa Vethal Stølen

Runa Vethal Stølen er styreleder i Norske Kunsthåndverkere, valgt på NKs landsmøte august 2021. Hun er ansvarlig for å lede styrets arbeid, bistå tillitsvalgte og

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…