Cathinka Mæhlum

LISTEN TO THE TREES  

Arbeidet er en poetisk gjengivelse av skogen, med glassets iboende skjørhet kan man trekke sammenligninger med økologien. Glassets glans er med på å skape liv i stammene som når sollys skinner gjennom treets greiner og blader. Stammene blir laget med ulike glassformasjoner som jeg former for hånd i glasshytta. De settes så sammen til stammer med ulik diameter og ulik oppbygging. 

Som glasskunstner har den håndverksmessige utførelsen bestandig vært viktig. Mye av det jeg lager er bruksting, som skal ha både en funksjonell og en estetisk side. Jeg forsker på glassets egenskaper hvor form og farge spiller en sentral rolle i mine uttrykk. Når jeg lager glass som skal brukes jobber jeg med at formen skal være god å holde i, god å drikke av, og flott å se på. Fargene er rene og skarpe og er hentet fra det nordnorske landskapet som er en kilde til inspirasjon. Det å lage glass som ikke er funksjonelle er noe som interesserer meg mer og mer. Et gjennomgående tema i mine arbeider er den ekstra dimensjonen jeg ønsker å gi til betrakteren. Enten i form av en skygge, lyd, bilde eller video. Eksempler på dette kan være at glasset er knyttet til en lyd eller at glasset beveger seg og skaper en gjenkjennbar skygge og følelsen av noe levende. Det blir en poetisk dimensjon hvor flere sanser aktiveres. Selve glasset er fortsatt det viktigste elementet men jeg ønsker at mottakeren skal kunne bruke flere sanser for å få frem en større opplevelse av min glasskunst. 

Cathinka Mæhlum (1974) har jobbet som glasskunstner siden 1996 og er utdannet fra Glasskolan i Kosta 1996-1999 og Glass og Keramikkskolen på Bornholm 1999-2000. Siden den gang har hun deltatt på flere gruppeutstillinger, og separatutstillinger ved bl.a. ved Harpefoss Kunstarena og Alberta Craft Council, Alberta, Canada. I 2017 åpnet hun sitt eget verksted og galleri, Lofoten Glass, som også fungerer som et formidlingssted for undervisning og prosjekter for barn og ungdom. 

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…

Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021) Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i

Les mer…

Hanne Haukom

Hanne Haukom født 1967 i Vinje. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og fullførte sin master i keramikk i 1997. Haukom bor og arbeider

Les mer…

Anna Ihle

Kunstner Anna Ihle jobber og bor i Stavanger. Ihle har studert på Konstfack, Stockholm og National Institute of Design, Ahmedabad, samt deltatt et år på

Les mer…

Odd Fredrik Heiberg

Odd Fredrik Heiberg er født 1965 i Oslo. Arbeider som som billedkunstner, kurator, prosjektleder mm. Odd Fredrik har en master fra Willem de Kooning Academy i Rotterdam og

Les mer…

Mikkel Soya Bølstad

Bølstad er utdannet lektor i biologi og jobber heltid som forfatter, frilansjournalist og foredragsholder med natur, miljø og friluftsliv som arbeidsfelt. Hanhar gitt ut fem

Les mer…

Eirik Havnes

Eirik Havnes(f. 1989) er en lydkunstner og musiker som utforsker grenselandet mellom konsert, performance og installasjon. Havnes har en mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Han fokuserer

Les mer…

Brit Dyrnes

HVA BÆRER JEG MED MEG?   Jeg går mine veier. Sanker og ser. Vandrer rundt. Nyter stillheten. Går mykt over grønne enger. Mosen og mørke skogen

Les mer…

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Bente Knudsen Sanden

KNUTEPOESI  Knutepoesi er inspirert av NATURSKOGENS underliggende livssystemer, møtepunkt som forbinder ufattelige mange små kjente og ukjente arter. Der foregår et livsnødvendig, langsiktig samspill, nødvendig

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…