Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo.
Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi og det sjelelige. Et særskilt fokus for meg har vært spørsmålet om hva det vil si å være levende. Flere og flere biologer diskuterer på et seriøst plan planters og dyrs bevissthet. Et eksempel er forskeren Mona Gagliano som har undersøkt erteplantens evne til å ta valg og planlegge. Noe jeg tar med meg fra å lese slik forskninger en form for ydmykhet over at vi har tenkt for enkelt med det mekaniske synet på plante og dyreriket som en slags maskiner. Når jeg jobber i trevirke eller leire prøver jeg å være lydhør for signaler fra materialene. Materialet har iboende insentiver. Slik som en treknute i virket som villede kniven, eller en motstand i leireklumpen som påvirker formbarheten et visst sett. En form utvikler seg etter hvert som jeg blir kjent med emnet og vi sammen blir enige om en form. Intuisjon er en arbeidsmetode som jeg bruker for å la kunstmaterialene legge føringer i uttrykket. Jeg ser på det som en intuitiv lytting til de materielle påvirkningene. En drivkraft hos meg er at på et grunnleggende plan tror jeg det er i møtet med den andre at man kan lære om seg selv. Jeg prøver å ikke overstyre møtet med en forutbestemt idé om resultatet og være ydmyk i min rolle som den aktive og formende parten.

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Mikkel Soya Bølstad

Bølstad er utdannet lektor i biologi og jobber heltid som forfatter, frilansjournalist og foredragsholder med natur, miljø og friluftsliv som arbeidsfelt. Hanhar gitt ut fem

Les mer…

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Sive Hamilton Helle

Født 1989, bor og arbeider mellom Oslo og Gøteborg. Har bakgrunn fra MFA-Film, HDK-Valand, Göteborgs Universitet. Vi er en gruppe som har begitt oss ut

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Jannik Abel

GJENFORENERE  Vi mennesker er den eneste arten som ødelegger sitt eget habitat. Jeg tror vi gjør det fordi vi har mistet kontakten med oss selv

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…