Hanne Øverland

GRUNNSTOFF 

Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.   

Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister som Mondrian og hans undersøkelse av treet som motiv i sin vei mot et abstrakt og for han sant uttrykk.  

Tittelen – Grunnstoff  har fulgt meg fra tidligere prosjekter jeg har vist. Den viser til flere betydninger av ordet. Først grunnstoffene i det periodiske system. Det er 90 av dem men bare 25 er byggeklosser for levende organismer. Alt levende deler altså et lite antall av disse strukturene. Videre er det grunnstoffet som ble startpunkt for mitt kunstnerskap, nemlig det tekstile håndverket, tradisjonene, materialene og de ulike måtene jeg har blitt introdusert for alt dette gjennom livet. Til slutt grunnstoff som menneskenes kollektive kunnskap fortalt gjennom myter og historier lik treets rotsystem som strekker seg gjennom tid og rom.  

Trær som mytisk symbol for liv, visdom og vekst møter dagens vitenskapelige fokus på trærnes evne til å dele næring og informasjon både gjennom rotsystem og via kjemiske signaler i luft. Det tar omtrent 500 år å bygge opp ny skog. I Norge har vi i dag ca 1 % urskog, resten er hugget ned og bygget ut. Livet tre er et sterkt symbol som finnes i svært mange kulturers mytologi- vår også. Ny materialismen er ikke ny. Å forstå at all materie har en type bevissthet uten at den ligner på vår egen, viser naturmytene på sin måte. Det er bare så sjelden vi lener oss langt nok inn mot naturen at vi får lyttet og observert ordentlig- og vi glemmer fort. 

Hanne Øverland (1958) har arbeidet som tekstilkunstner siden 1990 etter endt utdannelse ved den gang Kunst og håndverksskolen, nå Kunsthøyskolen i Oslo. Mitt kunstneriske ståsted begynner og slutter med tekstil som metode og praksis, også når jeg benytter meg av andre materialer. Tekstile metoder for sammenføyninger og repetisjon av moduler og mønstre, ulike tekstile teknikker og materialer er en utømmelig kilde til inspirasjon. Broderi har jeg gjort lite av, men jeg gjør det nå. Å brodere er som å tegne, tenker jeg. Det kan gjøres veldig enkelt og utrolig avansert. Men alt dreier seg om gjentagelse av linjer, punkt og streker.   

 

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Odd Fredrik Heiberg

Odd Fredrik Heiberg er født 1965 i Oslo. Arbeider som som billedkunstner, kurator, prosjektleder mm. Odd Fredrik har en master fra Willem de Kooning Academy i Rotterdam og

Les mer…

Martine Linge

TJERNET  Bevegelser i ulendt terreng er et større prosjekt som kretser rundt balanse og tyngdekraft: Hvordan vi holder oss oppreist; hvordan et tre vokser; hvordan det

Les mer…

Sive Hamilton Helle

Født 1989, bor og arbeider mellom Oslo og Gøteborg. Har bakgrunn fra MFA-Film, HDK-Valand, Göteborgs Universitet. Vi er en gruppe som har begitt oss ut

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Mårten Medbo

Mårten Medbo bor i Katrineholm, Sverige och är utbildad Konstfacks linje för glas och keramik där han sedan 2020 även innehar en lektorstjänst i keramik.

Les mer…