GRUNNSTOFF
Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.
Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister som Mondrian og hans undersøkelse av treet som motiv i sin vei mot et abstrakt og for han sant uttrykk.
Tittelen – Grunnstoff – har fulgt meg fra tidligere prosjekter jeg har vist. Den viser til flere betydninger av ordet. Først grunnstoffene i det periodiske system. Det er 90 av dem men bare 25 er byggeklosser for levende organismer. Alt levende deler altså et lite antall av disse strukturene. Videre er det grunnstoffet som ble startpunkt for mitt kunstnerskap, nemlig det tekstile håndverket, tradisjonene, materialene og de ulike måtene jeg har blitt introdusert for alt dette gjennom livet. Til slutt grunnstoff som menneskenes kollektive kunnskap fortalt gjennom myter og historier lik treets rotsystem som strekker seg gjennom tid og rom.
Trær som mytisk symbol for liv, visdom og vekst møter dagens vitenskapelige fokus på trærnes evne til å dele næring og informasjon både gjennom rotsystem og via kjemiske signaler i luft. Det tar omtrent 500 år å bygge opp ny skog. I Norge har vi i dag ca 1 % urskog, resten er hugget ned og bygget ut. Livet tre er et sterkt symbol som finnes i svært mange kulturers mytologi- vår også. Ny materialismen er ikke ny. Å forstå at all materie har en type bevissthet uten at den ligner på vår egen, viser naturmytene på sin måte. Det er bare så sjelden vi lener oss langt nok inn mot naturen at vi får lyttet og observert ordentlig- og vi glemmer fort.
Hanne Øverland (1958) har arbeidet som tekstilkunstner siden 1990 etter endt utdannelse ved den gang Kunst og håndverksskolen, nå Kunsthøyskolen i Oslo. Mitt kunstneriske ståsted begynner og slutter med tekstil som metode og praksis, også når jeg benytter meg av andre materialer. Tekstile metoder for sammenføyninger og repetisjon av moduler og mønstre, ulike tekstile teknikker og materialer er en utømmelig kilde til inspirasjon. Broderi har jeg gjort lite av, men jeg gjør det nå. Å brodere er som å tegne, tenker jeg. Det kan gjøres veldig enkelt og utrolig avansert. Men alt dreier seg om gjentagelse av linjer, punkt og streker.


