Hanne Øverland

GRUNNSTOFF 

Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.   

Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister som Mondrian og hans undersøkelse av treet som motiv i sin vei mot et abstrakt og for han sant uttrykk.  

Tittelen – Grunnstoff  har fulgt meg fra tidligere prosjekter jeg har vist. Den viser til flere betydninger av ordet. Først grunnstoffene i det periodiske system. Det er 90 av dem men bare 25 er byggeklosser for levende organismer. Alt levende deler altså et lite antall av disse strukturene. Videre er det grunnstoffet som ble startpunkt for mitt kunstnerskap, nemlig det tekstile håndverket, tradisjonene, materialene og de ulike måtene jeg har blitt introdusert for alt dette gjennom livet. Til slutt grunnstoff som menneskenes kollektive kunnskap fortalt gjennom myter og historier lik treets rotsystem som strekker seg gjennom tid og rom.  

Trær som mytisk symbol for liv, visdom og vekst møter dagens vitenskapelige fokus på trærnes evne til å dele næring og informasjon både gjennom rotsystem og via kjemiske signaler i luft. Det tar omtrent 500 år å bygge opp ny skog. I Norge har vi i dag ca 1 % urskog, resten er hugget ned og bygget ut. Livet tre er et sterkt symbol som finnes i svært mange kulturers mytologi- vår også. Ny materialismen er ikke ny. Å forstå at all materie har en type bevissthet uten at den ligner på vår egen, viser naturmytene på sin måte. Det er bare så sjelden vi lener oss langt nok inn mot naturen at vi får lyttet og observert ordentlig- og vi glemmer fort. 

Hanne Øverland (1958) har arbeidet som tekstilkunstner siden 1990 etter endt utdannelse ved den gang Kunst og håndverksskolen, nå Kunsthøyskolen i Oslo. Mitt kunstneriske ståsted begynner og slutter med tekstil som metode og praksis, også når jeg benytter meg av andre materialer. Tekstile metoder for sammenføyninger og repetisjon av moduler og mønstre, ulike tekstile teknikker og materialer er en utømmelig kilde til inspirasjon. Broderi har jeg gjort lite av, men jeg gjør det nå. Å brodere er som å tegne, tenker jeg. Det kan gjøres veldig enkelt og utrolig avansert. Men alt dreier seg om gjentagelse av linjer, punkt og streker.   

 

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

Sidsel Bonde

Et landskap som blir kokt av servere treffes av regnfrie lyn. Med ett forsvinner alt som er lagret i skyen.    I arbeidet Spread like Wildfire visualiserer og modellerer Sidsel

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…

Anna Ihle

Kunstner Anna Ihle jobber og bor i Stavanger. Ihle har studert på Konstfack, Stockholm og National Institute of Design, Ahmedabad, samt deltatt et år på

Les mer…

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Irene Haslum

EVOLVING    SOM ET KRAFTFELT  KRETSENDE OM   EKSISTENSENS KJERNE  ULØSELIG FORBUNDET   MED DET SOM HAR VÆRT   OG DET SOM SKAL KOMME  OMSLUTTET AV   NATURENS TIDLØSE 

Les mer…

Mårten Medbo

Mårten Medbo bor i Katrineholm, Sverige och är utbildad Konstfacks linje för glas och keramik där han sedan 2020 även innehar en lektorstjänst i keramik.

Les mer…

Catrine Danielsen

Catrine Danielsen (f. 1972) bor og arbeider i Porsgrunn. Hun er utdannet fra Oslo Met og Universitetet i Sørøst-Norge med fagkombinasjonen kunstformidling og drama. Danielsen

Les mer…