Hanne Øverland

GRUNNSTOFF 

Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.   

Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister som Mondrian og hans undersøkelse av treet som motiv i sin vei mot et abstrakt og for han sant uttrykk.  

Tittelen – Grunnstoff  har fulgt meg fra tidligere prosjekter jeg har vist. Den viser til flere betydninger av ordet. Først grunnstoffene i det periodiske system. Det er 90 av dem men bare 25 er byggeklosser for levende organismer. Alt levende deler altså et lite antall av disse strukturene. Videre er det grunnstoffet som ble startpunkt for mitt kunstnerskap, nemlig det tekstile håndverket, tradisjonene, materialene og de ulike måtene jeg har blitt introdusert for alt dette gjennom livet. Til slutt grunnstoff som menneskenes kollektive kunnskap fortalt gjennom myter og historier lik treets rotsystem som strekker seg gjennom tid og rom.  

Trær som mytisk symbol for liv, visdom og vekst møter dagens vitenskapelige fokus på trærnes evne til å dele næring og informasjon både gjennom rotsystem og via kjemiske signaler i luft. Det tar omtrent 500 år å bygge opp ny skog. I Norge har vi i dag ca 1 % urskog, resten er hugget ned og bygget ut. Livet tre er et sterkt symbol som finnes i svært mange kulturers mytologi- vår også. Ny materialismen er ikke ny. Å forstå at all materie har en type bevissthet uten at den ligner på vår egen, viser naturmytene på sin måte. Det er bare så sjelden vi lener oss langt nok inn mot naturen at vi får lyttet og observert ordentlig- og vi glemmer fort. 

Hanne Øverland (1958) har arbeidet som tekstilkunstner siden 1990 etter endt utdannelse ved den gang Kunst og håndverksskolen, nå Kunsthøyskolen i Oslo. Mitt kunstneriske ståsted begynner og slutter med tekstil som metode og praksis, også når jeg benytter meg av andre materialer. Tekstile metoder for sammenføyninger og repetisjon av moduler og mønstre, ulike tekstile teknikker og materialer er en utømmelig kilde til inspirasjon. Broderi har jeg gjort lite av, men jeg gjør det nå. Å brodere er som å tegne, tenker jeg. Det kan gjøres veldig enkelt og utrolig avansert. Men alt dreier seg om gjentagelse av linjer, punkt og streker.   

 

Runa Vethal Stølen

Runa Vethal Stølen er styreleder i Norske Kunsthåndverkere, valgt på NKs landsmøte august 2021. Hun er ansvarlig for å lede styrets arbeid, bistå tillitsvalgte og

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

Ebbe Arneberg

STÅ STILLE  Du lever  Du rusler gjennom skogen,  med sol på hendene dine  som varmen av blyge kjærtegn.  Da trår du på en kongle på stien,

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Arne Johan Vetlesen

Arne Johan Vetlesen (født 10. september 1960 i Oslo) er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo. Vetlesen arbeider spesielt med etikk og sosialfilosofi og

Les mer…

Jannik Abel

GJENFORENERE  Vi mennesker er den eneste arten som ødelegger sitt eget habitat. Jeg tror vi gjør det fordi vi har mistet kontakten med oss selv

Les mer…

Leonora Onarheim Bergsjø

Leonora Onarheim Bergsjø har doktorgrad i etikk og religionsfilosofi fra Universitetet i Oslo og forsker på digital etikk. Hun er ansatt ved Universitetet i Oslo,

Les mer…

Catrine Danielsen

Catrine Danielsen (f. 1972) bor og arbeider i Porsgrunn. Hun er utdannet fra Oslo Met og Universitetet i Sørøst-Norge med fagkombinasjonen kunstformidling og drama. Danielsen

Les mer…

Moderne Ruiner

SPONAVSUG FLISKUTTER KONTEINER OG AVSUG AVSUG Verkene er del av prosjektet Hjemløse gjenstander som tar utgangspunkt i utrangerte maskiner og installasjoner fra nedlagt industri. Motivene

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…