Hanne Øverland

GRUNNSTOFF 

Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.   

Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister som Mondrian og hans undersøkelse av treet som motiv i sin vei mot et abstrakt og for han sant uttrykk.  

Tittelen – Grunnstoff  har fulgt meg fra tidligere prosjekter jeg har vist. Den viser til flere betydninger av ordet. Først grunnstoffene i det periodiske system. Det er 90 av dem men bare 25 er byggeklosser for levende organismer. Alt levende deler altså et lite antall av disse strukturene. Videre er det grunnstoffet som ble startpunkt for mitt kunstnerskap, nemlig det tekstile håndverket, tradisjonene, materialene og de ulike måtene jeg har blitt introdusert for alt dette gjennom livet. Til slutt grunnstoff som menneskenes kollektive kunnskap fortalt gjennom myter og historier lik treets rotsystem som strekker seg gjennom tid og rom.  

Trær som mytisk symbol for liv, visdom og vekst møter dagens vitenskapelige fokus på trærnes evne til å dele næring og informasjon både gjennom rotsystem og via kjemiske signaler i luft. Det tar omtrent 500 år å bygge opp ny skog. I Norge har vi i dag ca 1 % urskog, resten er hugget ned og bygget ut. Livet tre er et sterkt symbol som finnes i svært mange kulturers mytologi- vår også. Ny materialismen er ikke ny. Å forstå at all materie har en type bevissthet uten at den ligner på vår egen, viser naturmytene på sin måte. Det er bare så sjelden vi lener oss langt nok inn mot naturen at vi får lyttet og observert ordentlig- og vi glemmer fort. 

Hanne Øverland (1958) har arbeidet som tekstilkunstner siden 1990 etter endt utdannelse ved den gang Kunst og håndverksskolen, nå Kunsthøyskolen i Oslo. Mitt kunstneriske ståsted begynner og slutter med tekstil som metode og praksis, også når jeg benytter meg av andre materialer. Tekstile metoder for sammenføyninger og repetisjon av moduler og mønstre, ulike tekstile teknikker og materialer er en utømmelig kilde til inspirasjon. Broderi har jeg gjort lite av, men jeg gjør det nå. Å brodere er som å tegne, tenker jeg. Det kan gjøres veldig enkelt og utrolig avansert. Men alt dreier seg om gjentagelse av linjer, punkt og streker.   

 

Lise Stang Lund

Lise Stang Lund er daglig leder i Norske Kunsthåndverkere (ansatt fra 2018). Hun leder organisasjonens formidlingsvirksomhet med bl.a. den årlige Årsutstillingen, de regionale temautstillingene og

Les mer…

Geir Backe Altern 

Kunstner Geir Backe Altern har merket en løype langs kanten av tomten som Google har kjøpt. Jeg lager en sti. Det er en gammel tradisjon.

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Bente Knudsen Sanden

KNUTEPOESI  Knutepoesi er inspirert av NATURSKOGENS underliggende livssystemer, møtepunkt som forbinder ufattelige mange små kjente og ukjente arter. Der foregår et livsnødvendig, langsiktig samspill, nødvendig

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Jannik Abel

GJENFORENERE  Vi mennesker er den eneste arten som ødelegger sitt eget habitat. Jeg tror vi gjør det fordi vi har mistet kontakten med oss selv

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…