Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2  

Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning i uttrykket både symbolsk og assosiativt.  

Busett i kanten av ei utmark med lauvskog og myrar, kjenner han seg privilegert. Vissa om å vere ein del av ein sivilisasjon og kultur som på mange vis er lausriven frå naturen er ei kjelde til uro. Den er der som ei usynleg grense mellom menneske og natur. Kva gjensvar kan mennesket vente å få når det ser seg som herre og alle tings mål i denne verda? 

I utstillinga visest eit korpusarbeid i stål med innlagt sølv. Eit stort tal tynne sølvtrådar er møysommeleg hamra inn i utmeisla spor i stålet. Som ei gjentaking, ei rituell handling. Han let noko av det blanke bli tilslørt med rust, der er sterke energiar og drifter i det òg. Men ikkje alt skal ruste. Noko blankt skal vere att og skine. Kanskje som lys i blafrande lauvverk. 

Ei livskjensle, ei meditativ vandring uttrykt i materiala.  

Kjell Gunnar Overøye (1964) bur og arbeider i Sykkylven i Møre og Romsdal. Han studerte ved Statens handverks- og kunstindustriskole, Oslo, institutt for metall, uteksaminert med Diplom 1989. Overøye har stilt ut separat ved mellom anna Khåk kunsthall, Ålesund (2018), Møre og Romsdal kunstsenter, Molde og Grimstad kunstforeining. Av kollektivutstillingar kan nemnast Årsutstillinga, Norske kunsthåndverkere ved Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø (2020), «Nytt liv i Sommerveita» NK- Midt-Norge, Trondheim (2020), Romsdalsmuseet, Molde og Cylindra Gallery, Sykkylven. Overøye har utført oppdrag/offentlege utsmykking for Ålesund og Volda sjukehus, Sykkylven kommune og ei rekkje kyrkjer i Norge. Verk av Overøye er innkjøpt til kunstmuseet KUBE, Ålesund (2021) og Oslo kommunes kunstsamling (2020). Han har mottatt Statens arbeidsstipend og Møre og Romsdal fylkes kunstnarstipend. 

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Hanne Haukom

Hanne Haukom født 1967 i Vinje. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og fullførte sin master i keramikk i 1997. Haukom bor og arbeider

Les mer…

Eirik Havnes

Eirik Havnes(f. 1989) er en lydkunstner og musiker som utforsker grenselandet mellom konsert, performance og installasjon. Havnes har en mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Han fokuserer

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Sarah Jost

De siste årene har jeg arbeidet med tematikk knyttet til trær og skog, skogens bevegelse i tid og rom; hvordan trær vandrer og tidsperspektivet til

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…