BARK
Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og jord … Det myke møter det harde, mørke det lyse, teksturer flettes sammen, noe repeteres i uendelig mønster og noe stoppes av plutselige brudd: en gren som er knekt eller sopphatt som stikker ut. Det mest fascinerende er bark: noen steder minner det om sprukket hud eller tørket leire, noen steder er den tynn og glatt, glinsende i lyset, her og der dekket av mose, eller spist opp av biller. Forstørret minner det om et landskap, et slags ukjent kart av daler og fjell, elver og sjøer.
Etter mange års arbeid med jacquardvev her jeg vendt blikket mot det som er ikke så lett å gjengi ved bare å veve. Jeg har i det siste jobbet mye med å bearbeide tekstiler etterpå: klippe i tråder, dra de ut, løse opp. Slik har jeg også bygd opp dette motivet, lag på lag som bark fra et tre, det mørke, det lyse og det lett grønne laget som jeg klipper opp og løsner for å nærme meg følelsen av mose over treoverflaten.
Kristina D. Aas (1978) er en tekstilkunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2006-2011). I løpet av de siste 10 år har hun jobbet mest med digital jacquardvev: tekstilarbeiderne skisseres for hånd for så å planlegges og konstrueres på en datamaskin før de ender opp som nuller og enere. Filene overføres til et dataprogram og så veves det til slutt på en industriell vevstol. I mellomtiden ligger undersøkelser av materialer, testing av bindinger og konstruksjoner av tråder. De siste årene har hun i større og større grad jobbet på de ferdige vevene for hånd, enten ved å manipulere trådene etter det er produsert eller kombinere de digitalt vevde tekstiler med håndvevet materiale. Kristina har deltatt på flere separatutstillinger i Norge og Litauen og gruppeutstillinger i Norge, Litauen, Latvia, Tsjekkia, Danmark, Sverige, Nederland, Østerrike, Polen, Portugal, Kina, Sør Korea og USA.