Kristina D. Aas

BARK 

Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og jord … Det myke møter det harde, mørke det lyse, teksturer flettes sammen, noe repeteres i uendelig mønster og noe stoppes av plutselige brudd: en gren som er knekt eller sopphatt som stikker ut. Det mest fascinerende er bark: noen steder minner det om sprukket hud eller tørket leire, noen steder er den tynn og glatt, glinsende i lyset, her og der dekket av mose, eller spist opp av biller. Forstørret minner det om et landskap, et slags ukjent kart av daler og fjell, elver og sjøer.    

Etter mange års arbeid med jacquardvev her jeg vendt blikket mot det som er ikke så lett å gjengi ved bare å veve. Jeg har i det siste jobbet mye med å bearbeide tekstiler etterpå: klippe i tråder, dra de ut, løse opp. Slik har jeg også bygd opp dette motivet, lag på lag som  bark fra et tre, det mørke, det lyse og det lett grønne laget som jeg klipper opp og løsner for å nærme meg følelsen av mose over treoverflaten.  

Kristina D. Aas (1978) er en tekstilkunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2006-2011). I løpet av de siste 10 år har hun jobbet mest med digital jacquardvev: tekstilarbeiderne skisseres for hånd for så å planlegges og konstrueres på en datamaskin før de ender opp som nuller og enere. Filene overføres til et dataprogram og så veves det til slutt på en industriell vevstol. I mellomtiden ligger undersøkelser av materialer, testing av bindinger og konstruksjoner av tråder. De siste årene har hun i større og større grad jobbet på de ferdige vevene for hånd, enten ved å manipulere trådene etter det er produsert eller kombinere de digitalt vevde tekstiler med håndvevet materiale. Kristina har deltatt på flere separatutstillinger i Norge og Litauen og gruppeutstillinger i Norge, Litauen, Latvia, Tsjekkia, Danmark, Sverige, Nederland, Østerrike, Polen, Portugal, Kina, Sør Korea og USA. 

 

Irene Haslum

EVOLVING    SOM ET KRAFTFELT  KRETSENDE OM   EKSISTENSENS KJERNE  ULØSELIG FORBUNDET   MED DET SOM HAR VÆRT   OG DET SOM SKAL KOMME  OMSLUTTET AV   NATURENS TIDLØSE 

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Mikkel Soya Bølstad

Bølstad er utdannet lektor i biologi og jobber heltid som forfatter, frilansjournalist og foredragsholder med natur, miljø og friluftsliv som arbeidsfelt. Hanhar gitt ut fem

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Hanne Haukom

Hanne Haukom født 1967 i Vinje. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og fullførte sin master i keramikk i 1997. Haukom bor og arbeider

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…