Kristina D. Aas

BARK 

Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og jord … Det myke møter det harde, mørke det lyse, teksturer flettes sammen, noe repeteres i uendelig mønster og noe stoppes av plutselige brudd: en gren som er knekt eller sopphatt som stikker ut. Det mest fascinerende er bark: noen steder minner det om sprukket hud eller tørket leire, noen steder er den tynn og glatt, glinsende i lyset, her og der dekket av mose, eller spist opp av biller. Forstørret minner det om et landskap, et slags ukjent kart av daler og fjell, elver og sjøer.    

Etter mange års arbeid med jacquardvev her jeg vendt blikket mot det som er ikke så lett å gjengi ved bare å veve. Jeg har i det siste jobbet mye med å bearbeide tekstiler etterpå: klippe i tråder, dra de ut, løse opp. Slik har jeg også bygd opp dette motivet, lag på lag som  bark fra et tre, det mørke, det lyse og det lett grønne laget som jeg klipper opp og løsner for å nærme meg følelsen av mose over treoverflaten.  

Kristina D. Aas (1978) er en tekstilkunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2006-2011). I løpet av de siste 10 år har hun jobbet mest med digital jacquardvev: tekstilarbeiderne skisseres for hånd for så å planlegges og konstrueres på en datamaskin før de ender opp som nuller og enere. Filene overføres til et dataprogram og så veves det til slutt på en industriell vevstol. I mellomtiden ligger undersøkelser av materialer, testing av bindinger og konstruksjoner av tråder. De siste årene har hun i større og større grad jobbet på de ferdige vevene for hånd, enten ved å manipulere trådene etter det er produsert eller kombinere de digitalt vevde tekstiler med håndvevet materiale. Kristina har deltatt på flere separatutstillinger i Norge og Litauen og gruppeutstillinger i Norge, Litauen, Latvia, Tsjekkia, Danmark, Sverige, Nederland, Østerrike, Polen, Portugal, Kina, Sør Korea og USA. 

 

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Brit Dyrnes

HVA BÆRER JEG MED MEG?   Jeg går mine veier. Sanker og ser. Vandrer rundt. Nyter stillheten. Går mykt over grønne enger. Mosen og mørke skogen

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Eirik Havnes

Eirik Havnes(f. 1989) er en lydkunstner og musiker som utforsker grenselandet mellom konsert, performance og installasjon. Havnes har en mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Han fokuserer

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…