Marianne Bredesen

KLASSEREISE

Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter seg av de materialer som er å finne i gratis paller. Dette er stort sett treverk av relativt dårlig hurtigvokst kvalitet. Da jeg hadde båret opp fire stykker og det kun sto igjen én oppdaget jeg at denne ikke hadde europall-standard. Den var større og hadde andre proporsjoner, noe som gjorde at jeg ikke kunne levere den inn og få igjen penger for panten. Da jeg forsøkte å løfte på den viste det seg at den var så blytung at jeg rett og slett ikke klarte det alene. Dette gjorde at jeg ble nysgjerrig på hva slags treverk som befant seg under den grå og slitte overflaten. Jeg hentet fram litt sandpapir, og begynte å pusse forsiktig på det ene bordet. Fram kom en gylden rød farge, og det fine støvet hadde en eksotisk duft. Det er laget utallig mye kunst av og med paller, og min første tanke var: «Å nei! Skal jeg bli en sånn kunstner nå som lager pallekunst?». Men jeg følte at jeg ikke hadde noe valg i dette tilfellet. Det oppsto så mange spørsmål og fabuleringer om hvordan denne pallen hadde kommet til. Jeg bestemte meg for å ta den med meg til atelieret mitt og få fram overflaten skikkelig slik at jeg kunne få en idé om hva slags tre som hadde vært brukt i produksjonen av denne pallen. Jeg valgte å bare pusse toppen slik at kontrasten til den grå og skitne pallen skulle stå tydeligere frem. Etter utallige timer med pussing av denne harde tresorten fant jeg ut med hjelp av en møbelsnekker at dette var mahogni.

Mahogni har helt siden 1600-tallet vært en viktig handelsvare som stort sett har blittbrukt i skips- og møbeltilvirking. De siste tiårene har det blitt fokusert mye på rødlistede arter innenfor tropiske tresorter. Det har blitt stilt krav til hvilke områder det hentes fra og hva det har å si for det omkringliggende miljøet. Regnskogfondet anbefaler å unngå alt tropisk tømmer, også tresorter som ikke er kategorisert som truet. Ingen av de eksisterende sertifiseringssystemene og miljømerkene gir en garanti for at tropisk tømmer hogges forsvarlig, sier de. I denne ene pallen ligger det så mange lag man kan tolke, både når det gjelder historiske referanser, miljøspørsmål, samt tanker rundt verdi og økonomiske aspekter. Men også helt konkrete spørsmål dukker opp. Hva har blitt fraktet på denne pallen, og hvor kommer den fra? Jeg valgte å gi denne uløste gåten av en pall en slags klassereise. Den har hatt en bruksverdi i å fungere som et fraktfundament for en vare som gaffeltrucken lett kan forflytte. Den har mest sannsynlig krysset ekvator, eller minst ett av de syvverdenshav før den endte opp her. I Norge ble mahogni blant annet brukt i de såkalte bymøblene. Disse møblene var statussymboler for overklassen. Jeg valgte derfor at den slipte toppen på pallen skulle få samme overflatebehandling som en kan finne på denne type møbler. Den er derfor polert opp med schellack politur for å få fram dybden og gløden i fargene og tegningene i treet. Pallen har nå gått fra å være et objekt av nytteverdi til et utstillingsobjekt.

 

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Lise Stang Lund

Lise Stang Lund er daglig leder i Norske Kunsthåndverkere (ansatt fra 2018). Hun leder organisasjonens formidlingsvirksomhet med bl.a. den årlige Årsutstillingen, de regionale temautstillingene og

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Sive Hamilton Helle

Født 1989, bor og arbeider mellom Oslo og Gøteborg. Har bakgrunn fra MFA-Film, HDK-Valand, Göteborgs Universitet. Vi er en gruppe som har begitt oss ut

Les mer…

Mårten Medbo

Mårten Medbo bor i Katrineholm, Sverige och är utbildad Konstfacks linje för glas och keramik där han sedan 2020 även innehar en lektorstjänst i keramik.

Les mer…

Geir Backe Altern 

Kunstner Geir Backe Altern har merket en løype langs kanten av tomten som Google har kjøpt. Jeg lager en sti. Det er en gammel tradisjon.

Les mer…

Eirik Havnes

Eirik Havnes(f. 1989) er en lydkunstner og musiker som utforsker grenselandet mellom konsert, performance og installasjon. Havnes har en mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Han fokuserer

Les mer…

Sidsel Bonde

Et landskap som blir kokt av servere treffes av regnfrie lyn. Med ett forsvinner alt som er lagret i skyen.    I arbeidet Spread like Wildfire visualiserer og modellerer Sidsel

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…