Eyvind Solli Andreassen

HØR NÅ SYNGER OSPA  

Hør nå synger Ospa er et uttrykk jeg har vokst opp med og som jeg har valgt å kreditere til min mormor. Uttrykket er en beskrivelse for når det minste vindpust stryker over treet slik at de harde bladene synger i en raslende og skjelvende tone. Lyden de skaper er ikke til å ta feil av og fenomenet er opphavet til uttrykket «å skjelve som et ospelauv». 

 Min mormor husker ikke alltid hvem jeg er lenger. Jeg vet ikke om hun husker uttrykket som jeg er blitt så glad i eller om hun vet at hver gang jeg hører vinden danse over de skjelvende ospebladene, så er det hennes ansikt og smil som springer frem i mitt minne. 

 I dette verket er en «utgått» osp gitt et nytt liv og iscenesetter min mormors ord og min relasjon til dette uttrykket, samtidig som jeg selv ved hjelp av keramikken gjenskaper min egen tolking av raslingen av løvet ved hjelp av klangen til det keramiske materialet. 

 Prosjektet ble til, ikke bare for å fortelle om den spesifikke tre typen og mitt personlige forhold til lyden i bladene, men det er også et møte mellom to materialer som har helt forskjellige livsspann. Et fallent tre forvitrer og blir brutt ned naturlig, imens knust keramikk som vi vet fra historien vil forbli i tusener av år. 

Ospa var en av de første treslagene som inntok Norge etter isen trakk seg tilbake for rundt 10 000 år siden. Den regnes som Norges mest lyskrevende tre og er på grunn av sin utbredelse, sin næringsrike bark og sitt korte liv et av de viktigste trærne i de norske skoger for biologisk mangfold. Den har det man kaller for rikbark og er derfor et voksested for sjeldne lavarter, en mengde moser og er tilholdssted for et utall av forskjellige insekter, midd og andre småkryp. 

En av de største forekomstene av Osp finnes i Telemark og den har flere verdifulle kvaliteter som skogen høster godt av. Den er eksempelvis favorittmaten til beveren og inngår i dietten til flere andre typer dyr. Menneskelig aktivitet har imidlertid redusert tilstedeværelsen til dette treet i norske skoger betraktelig. I moderne skogbruk blir den regnet som et ugress, og det har resultert i at den blir fjernet både manuelt og kjemisk i kulturlandskapet. Den blir nå forsøkt bevart av Landbruksnæringene gjennom innføringer som for eksempel Levende Skog-standarden. 

 Eyvind Solli Andreassen (1986) tok sin MFA i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2019. Han har tidligere bakgrunn som platearbeider og sveiser ved Brevik Construction i Brevik, og studert ved School of Visual Arts i New York. Han har vist arbeider ved CHART Art Fair i København, Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling (2018/2020), Norsk Billedhoggerforening,  London Design Fair og Galleri Format i Oslo med separatutstillingen Remember Something. I 2019 mottok Andreassen Norske Kunsthåndverkeres Studentpris for master-prosjektet Ringvirkninger. 

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Ebbe Arneberg

STÅ STILLE  Du lever  Du rusler gjennom skogen,  med sol på hendene dine  som varmen av blyge kjærtegn.  Da trår du på en kongle på stien,

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Arne Johan Vetlesen

Arne Johan Vetlesen (født 10. september 1960 i Oslo) er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo. Vetlesen arbeider spesielt med etikk og sosialfilosofi og

Les mer…

Anna Ihle

Kunstner Anna Ihle jobber og bor i Stavanger. Ihle har studert på Konstfack, Stockholm og National Institute of Design, Ahmedabad, samt deltatt et år på

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Sidsel Bonde

Et landskap som blir kokt av servere treffes av regnfrie lyn. Med ett forsvinner alt som er lagret i skyen.    I arbeidet Spread like Wildfire visualiserer og modellerer Sidsel

Les mer…

Sidsel Palmstrøm

VEV    Installasjonen VEV er tilpasset rommet på Spriten Kunsthall. Her settes tau av naturfiber og steinblokker av hardangerskifer sammen i et helhetlig spenn.  Materialene stein, tau og

Les mer…