Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo.
Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi og det sjelelige. Et særskilt fokus for meg har vært spørsmålet om hva det vil si å være levende. Flere og flere biologer diskuterer på et seriøst plan planters og dyrs bevissthet. Et eksempel er forskeren Mona Gagliano som har undersøkt erteplantens evne til å ta valg og planlegge. Noe jeg tar med meg fra å lese slik forskninger en form for ydmykhet over at vi har tenkt for enkelt med det mekaniske synet på plante og dyreriket som en slags maskiner. Når jeg jobber i trevirke eller leire prøver jeg å være lydhør for signaler fra materialene. Materialet har iboende insentiver. Slik som en treknute i virket som villede kniven, eller en motstand i leireklumpen som påvirker formbarheten et visst sett. En form utvikler seg etter hvert som jeg blir kjent med emnet og vi sammen blir enige om en form. Intuisjon er en arbeidsmetode som jeg bruker for å la kunstmaterialene legge føringer i uttrykket. Jeg ser på det som en intuitiv lytting til de materielle påvirkningene. En drivkraft hos meg er at på et grunnleggende plan tror jeg det er i møtet med den andre at man kan lære om seg selv. Jeg prøver å ikke overstyre møtet med en forutbestemt idé om resultatet og være ydmyk i min rolle som den aktive og formende parten.

Hanne Ekkeren

Bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. De siste årene har hun gjennomført flere prosjekter med utgangspunkt i stedet

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Martine Linge

TJERNET  Bevegelser i ulendt terreng er et større prosjekt som kretser rundt balanse og tyngdekraft: Hvordan vi holder oss oppreist; hvordan et tre vokser; hvordan det

Les mer…

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Sarah Jost

De siste årene har jeg arbeidet med tematikk knyttet til trær og skog, skogens bevegelse i tid og rom; hvordan trær vandrer og tidsperspektivet til

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

DJ Slowfox

Einar Ottestad er sveivegrammofon-DJ. Han snurrer 78-plater på en gammel grammofonspiller. Dette skaper en magisk stemning med overflatelyder fra Fantasia og toner fra en svunnen

Les mer…