Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske 

Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe i et tre eller inn i en hule i fjellet. Som barn, i vår fantasi, var vi indianere, gauper, dronninger av bygda, ørn og maur i flokk. Skogen var et av rommene i huset jeg bodde, alt var på en måte i samme verden. 

Som voksen opplever jeg skogen på avstand selv om jeg står under de samme trærne. Treet og jeg, vi strakk krona mot lyset, men i ulik retning. Treet vertikalt, jeg horisontalt. Treet mot sola, jeg mot lyset fra lykta. Men her jeg står i lukta av skog kan jeg fortsatt kjenne at jeg har fjær.   

 

Det latinske navnet for osp, Populus tremula, oversettes til norsk som skjelvende menneske. Enkelte myter forteller hvordan vi oppstod fra trær. Treet står også ofte for strukturer som henger sammen, og kan inneholde ulike elementer eller karakterer som er vesentlig for vår forestilling av verden. 

Som skogen selv, representerer en mobil skulptur, en uro, en hårfin likevekt i bevegelse og samhandling. 

På oversida av gården mellom våningshuset og veien stod fire massive ospetre. Disse var våre lute voktere av verden. Om soveromsglaset var åpent kunne vi i løvsesong ofte våkne og sovne til lyden av rasling. Det kom en slags uendelig knatring i bladverket fra disse kroppene. Trerekka var en nervøs forsamling i konstant bevegelse samtidig som store deler av kroppene var godt jorda. 

Hvordan vi mennesker navigerer mellom de stofflige og det tenkelige, og hva det gjør med oss, er i tida vi lever i mer aktuelt enn noen gang. Vi kan oppfatte en slags dobbelthet i begrepet materialitet: I måten det ene øyeblikket henviser til materialet i sin eksistens i naturen, og i neste blunk på måten ting blir forstått av oss mennesker, i samfunnet. I sitt kunstnerskap er Redalen opptatt av hva som gjør et materiale til et materiale. 

URO, Skjelvende menneske, vil jeg tematisere de ørsmå balansepunktene i og mellom menneskeliv og økologien. Et tre står fast der de ble sådd eller plantet, og må på alle måter innfinne seg med sin skjebne der det står. 

Toril Redalen (1973) fullførte sin BA i keramikk og MA i kunst ved Kunsthøyskolen i Bergen (nå Universitetet i Bergen, fakultet for kunst, musikk og design) i 2007. Hun har en cand. mag i medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (2001) og fagbrev i Blomsterbinderi, Bergen, (1996). Hun har som kunstner hatt arbeidsopphold ved Porsgrunn Porselensfabrikk, Kohler Factory i USA og Spode Factory, Stoke-on-Trent, England. 

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Moderne Ruiner

SPONAVSUG FLISKUTTER KONTEINER OG AVSUG AVSUG Verkene er del av prosjektet Hjemløse gjenstander som tar utgangspunkt i utrangerte maskiner og installasjoner fra nedlagt industri. Motivene

Les mer…

Lise Stang Lund

Lise Stang Lund er daglig leder i Norske Kunsthåndverkere (ansatt fra 2018). Hun leder organisasjonens formidlingsvirksomhet med bl.a. den årlige Årsutstillingen, de regionale temautstillingene og

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Arne Johan Vetlesen

Arne Johan Vetlesen (født 10. september 1960 i Oslo) er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo. Vetlesen arbeider spesielt med etikk og sosialfilosofi og

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Irene Haslum

EVOLVING    SOM ET KRAFTFELT  KRETSENDE OM   EKSISTENSENS KJERNE  ULØSELIG FORBUNDET   MED DET SOM HAR VÆRT   OG DET SOM SKAL KOMME  OMSLUTTET AV   NATURENS TIDLØSE 

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…