Irene Haslum

EVOLVING 

 

SOM ET KRAFTFELT 

KRETSENDE OM  

EKSISTENSENS KJERNE 

ULØSELIG FORBUNDET  

MED DET SOM HAR VÆRT  

OG DET SOM SKAL KOMME 

OMSLUTTET AV  

NATURENS TIDLØSE 

TILSTEDEVÆRELSE 

Over en lengre periode over flere år, har jeg brukt mye tid på å gjøre meg kjent i skogen som jeg i oppveksten alltid har hatt rundt meg. Jeg har gått opp gamle stier, gått utenfor stien, på kryss og tvers og sett steder jeg aldri før har sett. Over tid har jeg opparbeidet meg en oversikt og et indre kart som jeg aldri før har hatt, over denne skogen som for meg alltid har vært tilgjengelig, men som jeg aldri har virkelig utforsket. Jo mer jeg oppdager, jo mer skjønner jeg at jeg har mer igjen å oppdage, jo mer jeg utforsker, jo mer føles det som jeg blir kjent med meg selv.  

Med skogen som metafor, forsøker jeg å overføre inntrykk fra skogen til mitt eget kunstneriske formspråk. Prosjektet handler om menneskets tilknytning til naturen, vår felles sårbarhet og om hvordan livet og erfaringene preger oss og setter spor og avtrykk, på et indre og ytre plan. Prosjektet skal reflektere naturens sykluser og vår søken etter forståelse av oss selv og våre indre, mentale prosesser. Det handler om forståelsen av at mennesket er natur og at alt i naturen er forbundet med hverandre. Det handler om tid og tilstedeværelse og betydningen av å følge naturens sykluser for å være i balanse. Jeg ønsker å fokusere på betydningen av å skape rom for undring, rom for stillhet og refleksjon for å være i kontakt med sin egen indre natur. 

Irene Haslum (1970). Tre er mitt hovedmateriale. I trematerialet bjørkefinèr har jeg funnet uante muligheter for lek med form og uttrykk. Jeg inspireres av natur, samtidig som min interesse for vår indre mentale verden har fått en økende tendens til å komme til uttrykk. Arbeidene har vokst i dimensjon og jeg har utviklet behov for å uttrykke meg gjennom flere materialer og teknikker. Jeg må ha åpenhet for å la ting bli til underveis i prosessen. Bruke tid. Åpne for det ubevisste. Jeg forsøker å forenkle det komplekse og formgi det usynlige. De siste årene har jeg fordypet meg i et prosjekt jeg har kalt Songs from the wood. Et prosjekt som fremdeles pågår. 

 

 

Sidsel Bonde

Et landskap som blir kokt av servere treffes av regnfrie lyn. Med ett forsvinner alt som er lagret i skyen.    I arbeidet Spread like Wildfire visualiserer og modellerer Sidsel

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Cathinka Mæhlum

LISTEN TO THE TREES   Arbeidet er en poetisk gjengivelse av skogen, med glassets iboende skjørhet kan man trekke sammenligninger med økologien. Glassets glans er med på

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Moderne Ruiner

SPONAVSUG FLISKUTTER KONTEINER OG AVSUG AVSUG Verkene er del av prosjektet Hjemløse gjenstander som tar utgangspunkt i utrangerte maskiner og installasjoner fra nedlagt industri. Motivene

Les mer…

Sarah Jost

De siste årene har jeg arbeidet med tematikk knyttet til trær og skog, skogens bevegelse i tid og rom; hvordan trær vandrer og tidsperspektivet til

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…