Irene Haslum

EVOLVING 

 

SOM ET KRAFTFELT 

KRETSENDE OM  

EKSISTENSENS KJERNE 

ULØSELIG FORBUNDET  

MED DET SOM HAR VÆRT  

OG DET SOM SKAL KOMME 

OMSLUTTET AV  

NATURENS TIDLØSE 

TILSTEDEVÆRELSE 

Over en lengre periode over flere år, har jeg brukt mye tid på å gjøre meg kjent i skogen som jeg i oppveksten alltid har hatt rundt meg. Jeg har gått opp gamle stier, gått utenfor stien, på kryss og tvers og sett steder jeg aldri før har sett. Over tid har jeg opparbeidet meg en oversikt og et indre kart som jeg aldri før har hatt, over denne skogen som for meg alltid har vært tilgjengelig, men som jeg aldri har virkelig utforsket. Jo mer jeg oppdager, jo mer skjønner jeg at jeg har mer igjen å oppdage, jo mer jeg utforsker, jo mer føles det som jeg blir kjent med meg selv.  

Med skogen som metafor, forsøker jeg å overføre inntrykk fra skogen til mitt eget kunstneriske formspråk. Prosjektet handler om menneskets tilknytning til naturen, vår felles sårbarhet og om hvordan livet og erfaringene preger oss og setter spor og avtrykk, på et indre og ytre plan. Prosjektet skal reflektere naturens sykluser og vår søken etter forståelse av oss selv og våre indre, mentale prosesser. Det handler om forståelsen av at mennesket er natur og at alt i naturen er forbundet med hverandre. Det handler om tid og tilstedeværelse og betydningen av å følge naturens sykluser for å være i balanse. Jeg ønsker å fokusere på betydningen av å skape rom for undring, rom for stillhet og refleksjon for å være i kontakt med sin egen indre natur. 

Irene Haslum (1970). Tre er mitt hovedmateriale. I trematerialet bjørkefinèr har jeg funnet uante muligheter for lek med form og uttrykk. Jeg inspireres av natur, samtidig som min interesse for vår indre mentale verden har fått en økende tendens til å komme til uttrykk. Arbeidene har vokst i dimensjon og jeg har utviklet behov for å uttrykke meg gjennom flere materialer og teknikker. Jeg må ha åpenhet for å la ting bli til underveis i prosessen. Bruke tid. Åpne for det ubevisste. Jeg forsøker å forenkle det komplekse og formgi det usynlige. De siste årene har jeg fordypet meg i et prosjekt jeg har kalt Songs from the wood. Et prosjekt som fremdeles pågår. 

 

 

Sara Möller

Sara Möller är född i Växjö, Sverige 1982 och verksam som konstnär i Göteborg. Hon är utbildad på HDK i Göteborg och tog sin masterexamen

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Sidsel Palmstrøm

VEV    Installasjonen VEV er tilpasset rommet på Spriten Kunsthall. Her settes tau av naturfiber og steinblokker av hardangerskifer sammen i et helhetlig spenn.  Materialene stein, tau og

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Catrine Danielsen

Catrine Danielsen (f. 1972) bor og arbeider i Porsgrunn. Hun er utdannet fra Oslo Met og Universitetet i Sørøst-Norge med fagkombinasjonen kunstformidling og drama. Danielsen

Les mer…

Anne Line Sund

I SKOGEN  Mellom skogen og meg behøves ingen ord.  Fryden ved å ha plukket blomstene du elsker.   Noen ganger går jeg videre på den samme

Les mer…

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…

Irene Haslum

EVOLVING    SOM ET KRAFTFELT  KRETSENDE OM   EKSISTENSENS KJERNE  ULØSELIG FORBUNDET   MED DET SOM HAR VÆRT   OG DET SOM SKAL KOMME  OMSLUTTET AV   NATURENS TIDLØSE 

Les mer…

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…