Kristina D. Aas

BARK 

Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og jord … Det myke møter det harde, mørke det lyse, teksturer flettes sammen, noe repeteres i uendelig mønster og noe stoppes av plutselige brudd: en gren som er knekt eller sopphatt som stikker ut. Det mest fascinerende er bark: noen steder minner det om sprukket hud eller tørket leire, noen steder er den tynn og glatt, glinsende i lyset, her og der dekket av mose, eller spist opp av biller. Forstørret minner det om et landskap, et slags ukjent kart av daler og fjell, elver og sjøer.    

Etter mange års arbeid med jacquardvev her jeg vendt blikket mot det som er ikke så lett å gjengi ved bare å veve. Jeg har i det siste jobbet mye med å bearbeide tekstiler etterpå: klippe i tråder, dra de ut, løse opp. Slik har jeg også bygd opp dette motivet, lag på lag som  bark fra et tre, det mørke, det lyse og det lett grønne laget som jeg klipper opp og løsner for å nærme meg følelsen av mose over treoverflaten.  

Kristina D. Aas (1978) er en tekstilkunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (2006-2011). I løpet av de siste 10 år har hun jobbet mest med digital jacquardvev: tekstilarbeiderne skisseres for hånd for så å planlegges og konstrueres på en datamaskin før de ender opp som nuller og enere. Filene overføres til et dataprogram og så veves det til slutt på en industriell vevstol. I mellomtiden ligger undersøkelser av materialer, testing av bindinger og konstruksjoner av tråder. De siste årene har hun i større og større grad jobbet på de ferdige vevene for hånd, enten ved å manipulere trådene etter det er produsert eller kombinere de digitalt vevde tekstiler med håndvevet materiale. Kristina har deltatt på flere separatutstillinger i Norge og Litauen og gruppeutstillinger i Norge, Litauen, Latvia, Tsjekkia, Danmark, Sverige, Nederland, Østerrike, Polen, Portugal, Kina, Sør Korea og USA. 

 

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021) Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i

Les mer…

Hanne Haukom

Hanne Haukom født 1967 i Vinje. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og fullførte sin master i keramikk i 1997. Haukom bor og arbeider

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Cathinka Mæhlum

LISTEN TO THE TREES   Arbeidet er en poetisk gjengivelse av skogen, med glassets iboende skjørhet kan man trekke sammenligninger med økologien. Glassets glans er med på

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Geir Backe Altern 

Kunstner Geir Backe Altern har merket en løype langs kanten av tomten som Google har kjøpt. Jeg lager en sti. Det er en gammel tradisjon.

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Sidsel Palmstrøm

VEV    Installasjonen VEV er tilpasset rommet på Spriten Kunsthall. Her settes tau av naturfiber og steinblokker av hardangerskifer sammen i et helhetlig spenn.  Materialene stein, tau og

Les mer…

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…