Kristine Fornes

SNART LÅG 

Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn. 

Alt begynner i skogen. Og alt som vokser er det noen som eier. Hagen var det vakreste mennesket visste om og mennesket gjerdet inn hagen og seg selv, på det åndelige og konkrete plan. Dermed oppstod det et skille. Noen var innenfor og noen utenfor. Innenfor disse fysiske rammene lagde man hager i ulike stilarter som renessanse, barokk, empire, klassisk, nytte- og prydhager. Utenfor lå den ville naturen. 

 Men menneskene ville eie det ville og prøver den dag i dag å rekonstruere og kultivere fram den ville hagen også, uten at naturen selv bestemmer, med fjell, skog, vann og dyr. Men den naturlige hagen er en kontradiksjon og finnes ikke. Den naturlige hagen finnes bare i ditt hode, og grana i nærskogen vifter med sine lange røde greiner. 

Kristine Fornes (1971) arbeider i feltet mellom samtidsbroderi og tradisjonelt broderi. Sting som utvikler seg og finner sin plass underveis interesserer meg. I broderiet finnes en motstand i materialet. Denne motstanden har et eget språk. Det er noe der som jeg ikke rår over. Tråd og lerret er ladede materialer, jeg må ta med i beregningen hva de forteller i seg selv. Det er nært bundet opp til husflid, kvinnehistorie, klesproduksjon og menneskets liv – ute i naturen og inne i hus. Kulturhistorien ligger der og føyer seg inn i budskapet. Jeg frigjør meg fra det tradisjonelle broderiet i den forstand at jeg bruker tråden på min måte. Dialogen med broderihistorien er likevel der, som en arv som betyr noe. Reparasjoner i tekstilene formidler en arv som for meg blir en vesentlig verdi i seg selv; den eldre tekstilens kulturlandskap. 

Metoder for dyrkning fra langt tilbake i tid og fram til i dag, er utgangspunktet for mine arbeider. Forutsetninger som klima og miljø ligger til grunn for hvilke måter mennesker har valgt for å dyrke frem og ta vare på plantelivet. Med tråder i ull og silke har jeg gjengitt planter og arkitektur, og linjene trekkes fra Norge og ut i verden. I små og store formater utforsker jeg nye måter å brodere på, og å fortelle arkitektur- og agrikulturhistorie.

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Brit Dyrnes

HVA BÆRER JEG MED MEG?   Jeg går mine veier. Sanker og ser. Vandrer rundt. Nyter stillheten. Går mykt over grønne enger. Mosen og mørke skogen

Les mer…

Odd Fredrik Heiberg

Odd Fredrik Heiberg er født 1965 i Oslo. Arbeider som som billedkunstner, kurator, prosjektleder mm. Odd Fredrik har en master fra Willem de Kooning Academy i Rotterdam og

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Mårten Medbo

Mårten Medbo bor i Katrineholm, Sverige och är utbildad Konstfacks linje för glas och keramik där han sedan 2020 även innehar en lektorstjänst i keramik.

Les mer…

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…

Runa Vethal Stølen

Runa Vethal Stølen er styreleder i Norske Kunsthåndverkere, valgt på NKs landsmøte august 2021. Hun er ansvarlig for å lede styrets arbeid, bistå tillitsvalgte og

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…