Kristine Fornes

SNART LÅG 

Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn. 

Alt begynner i skogen. Og alt som vokser er det noen som eier. Hagen var det vakreste mennesket visste om og mennesket gjerdet inn hagen og seg selv, på det åndelige og konkrete plan. Dermed oppstod det et skille. Noen var innenfor og noen utenfor. Innenfor disse fysiske rammene lagde man hager i ulike stilarter som renessanse, barokk, empire, klassisk, nytte- og prydhager. Utenfor lå den ville naturen. 

 Men menneskene ville eie det ville og prøver den dag i dag å rekonstruere og kultivere fram den ville hagen også, uten at naturen selv bestemmer, med fjell, skog, vann og dyr. Men den naturlige hagen er en kontradiksjon og finnes ikke. Den naturlige hagen finnes bare i ditt hode, og grana i nærskogen vifter med sine lange røde greiner. 

Kristine Fornes (1971) arbeider i feltet mellom samtidsbroderi og tradisjonelt broderi. Sting som utvikler seg og finner sin plass underveis interesserer meg. I broderiet finnes en motstand i materialet. Denne motstanden har et eget språk. Det er noe der som jeg ikke rår over. Tråd og lerret er ladede materialer, jeg må ta med i beregningen hva de forteller i seg selv. Det er nært bundet opp til husflid, kvinnehistorie, klesproduksjon og menneskets liv – ute i naturen og inne i hus. Kulturhistorien ligger der og føyer seg inn i budskapet. Jeg frigjør meg fra det tradisjonelle broderiet i den forstand at jeg bruker tråden på min måte. Dialogen med broderihistorien er likevel der, som en arv som betyr noe. Reparasjoner i tekstilene formidler en arv som for meg blir en vesentlig verdi i seg selv; den eldre tekstilens kulturlandskap. 

Metoder for dyrkning fra langt tilbake i tid og fram til i dag, er utgangspunktet for mine arbeider. Forutsetninger som klima og miljø ligger til grunn for hvilke måter mennesker har valgt for å dyrke frem og ta vare på plantelivet. Med tråder i ull og silke har jeg gjengitt planter og arkitektur, og linjene trekkes fra Norge og ut i verden. I små og store formater utforsker jeg nye måter å brodere på, og å fortelle arkitektur- og agrikulturhistorie.

Mårten Medbo

Mårten Medbo bor i Katrineholm, Sverige och är utbildad Konstfacks linje för glas och keramik där han sedan 2020 även innehar en lektorstjänst i keramik.

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Sidsel Bonde

Et landskap som blir kokt av servere treffes av regnfrie lyn. Med ett forsvinner alt som er lagret i skyen.    I arbeidet Spread like Wildfire visualiserer og modellerer Sidsel

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Martine Linge

TJERNET  Bevegelser i ulendt terreng er et større prosjekt som kretser rundt balanse og tyngdekraft: Hvordan vi holder oss oppreist; hvordan et tre vokser; hvordan det

Les mer…

Leonora Onarheim Bergsjø

Leonora Onarheim Bergsjø har doktorgrad i etikk og religionsfilosofi fra Universitetet i Oslo og forsker på digital etikk. Hun er ansatt ved Universitetet i Oslo,

Les mer…

Sarah Jost

De siste årene har jeg arbeidet med tematikk knyttet til trær og skog, skogens bevegelse i tid og rom; hvordan trær vandrer og tidsperspektivet til

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021) Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i

Les mer…

Geir Backe Altern 

Kunstner Geir Backe Altern har merket en løype langs kanten av tomten som Google har kjøpt. Jeg lager en sti. Det er en gammel tradisjon.

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Cathinka Mæhlum

LISTEN TO THE TREES   Arbeidet er en poetisk gjengivelse av skogen, med glassets iboende skjørhet kan man trekke sammenligninger med økologien. Glassets glans er med på

Les mer…