Kristine Fornes

SNART LÅG 

Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn. 

Alt begynner i skogen. Og alt som vokser er det noen som eier. Hagen var det vakreste mennesket visste om og mennesket gjerdet inn hagen og seg selv, på det åndelige og konkrete plan. Dermed oppstod det et skille. Noen var innenfor og noen utenfor. Innenfor disse fysiske rammene lagde man hager i ulike stilarter som renessanse, barokk, empire, klassisk, nytte- og prydhager. Utenfor lå den ville naturen. 

 Men menneskene ville eie det ville og prøver den dag i dag å rekonstruere og kultivere fram den ville hagen også, uten at naturen selv bestemmer, med fjell, skog, vann og dyr. Men den naturlige hagen er en kontradiksjon og finnes ikke. Den naturlige hagen finnes bare i ditt hode, og grana i nærskogen vifter med sine lange røde greiner. 

Kristine Fornes (1971) arbeider i feltet mellom samtidsbroderi og tradisjonelt broderi. Sting som utvikler seg og finner sin plass underveis interesserer meg. I broderiet finnes en motstand i materialet. Denne motstanden har et eget språk. Det er noe der som jeg ikke rår over. Tråd og lerret er ladede materialer, jeg må ta med i beregningen hva de forteller i seg selv. Det er nært bundet opp til husflid, kvinnehistorie, klesproduksjon og menneskets liv – ute i naturen og inne i hus. Kulturhistorien ligger der og føyer seg inn i budskapet. Jeg frigjør meg fra det tradisjonelle broderiet i den forstand at jeg bruker tråden på min måte. Dialogen med broderihistorien er likevel der, som en arv som betyr noe. Reparasjoner i tekstilene formidler en arv som for meg blir en vesentlig verdi i seg selv; den eldre tekstilens kulturlandskap. 

Metoder for dyrkning fra langt tilbake i tid og fram til i dag, er utgangspunktet for mine arbeider. Forutsetninger som klima og miljø ligger til grunn for hvilke måter mennesker har valgt for å dyrke frem og ta vare på plantelivet. Med tråder i ull og silke har jeg gjengitt planter og arkitektur, og linjene trekkes fra Norge og ut i verden. I små og store formater utforsker jeg nye måter å brodere på, og å fortelle arkitektur- og agrikulturhistorie.

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Sarah Jost

De siste årene har jeg arbeidet med tematikk knyttet til trær og skog, skogens bevegelse i tid og rom; hvordan trær vandrer og tidsperspektivet til

Les mer…

Mikkel Soya Bølstad

Bølstad er utdannet lektor i biologi og jobber heltid som forfatter, frilansjournalist og foredragsholder med natur, miljø og friluftsliv som arbeidsfelt. Hanhar gitt ut fem

Les mer…

Jessica Williams 

Jessica Williams trekker linjer mellom det foreslåtte datasenteret på Gromstul og et komplekst underjordisk nett av mycelium. Begge er gigantiske men likevel skjulte for øyet, noe som gjør

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Jannik Abel

GJENFORENERE  Vi mennesker er den eneste arten som ødelegger sitt eget habitat. Jeg tror vi gjør det fordi vi har mistet kontakten med oss selv

Les mer…

Moderne Ruiner

SPONAVSUG FLISKUTTER KONTEINER OG AVSUG AVSUG Verkene er del av prosjektet Hjemløse gjenstander som tar utgangspunkt i utrangerte maskiner og installasjoner fra nedlagt industri. Motivene

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…