Barbra Czapran

LAYERED IV
LAYERED VI  

Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre. For eksempel brukte melkekartonger, pappesker, makulert papir, kartong, bølgepapp og fyrstikker. De siste to årene har jeg eksperimentert og arbeidet med kreppapir. Siden materialene jeg benytter til mine skulpturobjekter ikke er tradisjonelle skulptur-materialer, har jeg måttet utvikle egne teknikker og metoder. I min praksis har håndverket har alltid vært en viktig del av uttrykket. Jeg arbeider med både konstruktive og organiske former, men har mest tilhold i det organiske formlandskapet. 

Ved å lime strimler av kreppapir lag på lag skaper jeg skulptur og objekter. Under den langsomme og krevende arbeidsprosess dekonstruerer jeg materialets tradisjonelle form, og skaper således en ny verdi og status for materialet. Det handler kort sagt om å legge vekt på det brukbare som er ubrukelig. 

Barbara Czapran (1953) er født og oppvokst i Polen, og studerte skulptur ved Academy of Fine Arts i Krakow (1977-79), så ved Valand Art College i Gøteborg (1981) og deretter tok hun både Bachelor (BA) og Master (MA) ved Statens Kunstakademi (nå KHiO) i 1981- 85g. Så toppet hun en allerede lang og solid utdannelse med et år ved The Slade School of Fine Arts i London (1987- 88). Siden har hun hatt og deltatt på en rekke utstillinger, både i New York og Polen og på Tegnerforbundet, Vigelandmuseet, Lørenskog Kunstforening, Buskerud Kunstsenter og Kunstnerforbundet i Norge. Arbeidene hennes er innkjøpt av Kulturrådet og Radiumshospitalet. Som en viktig del av sine arbeidsprosesser har hun hatt flere residens opphold blant annet: Cite Internationale des Arts Paris, Skandinaviska Foreningen Roma, Beijing Kina, Gjesteforsker ved Kanazawa College of Fine  Arts Japan. 

 

Ebbe Arneberg

STÅ STILLE  Du lever  Du rusler gjennom skogen,  med sol på hendene dine  som varmen av blyge kjærtegn.  Da trår du på en kongle på stien,

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Jessica Williams 

Jessica Williams trekker linjer mellom det foreslåtte datasenteret på Gromstul og et komplekst underjordisk nett av mycelium. Begge er gigantiske men likevel skjulte for øyet, noe som gjør

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Sive Hamilton Helle

Født 1989, bor og arbeider mellom Oslo og Gøteborg. Har bakgrunn fra MFA-Film, HDK-Valand, Göteborgs Universitet. Vi er en gruppe som har begitt oss ut

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Catrine Danielsen

Catrine Danielsen (f. 1972) bor og arbeider i Porsgrunn. Hun er utdannet fra Oslo Met og Universitetet i Sørøst-Norge med fagkombinasjonen kunstformidling og drama. Danielsen

Les mer…

Jannik Abel

GJENFORENERE  Vi mennesker er den eneste arten som ødelegger sitt eget habitat. Jeg tror vi gjør det fordi vi har mistet kontakten med oss selv

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…