Barbra Czapran

LAYERED IV
LAYERED VI  

Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre. For eksempel brukte melkekartonger, pappesker, makulert papir, kartong, bølgepapp og fyrstikker. De siste to årene har jeg eksperimentert og arbeidet med kreppapir. Siden materialene jeg benytter til mine skulpturobjekter ikke er tradisjonelle skulptur-materialer, har jeg måttet utvikle egne teknikker og metoder. I min praksis har håndverket har alltid vært en viktig del av uttrykket. Jeg arbeider med både konstruktive og organiske former, men har mest tilhold i det organiske formlandskapet. 

Ved å lime strimler av kreppapir lag på lag skaper jeg skulptur og objekter. Under den langsomme og krevende arbeidsprosess dekonstruerer jeg materialets tradisjonelle form, og skaper således en ny verdi og status for materialet. Det handler kort sagt om å legge vekt på det brukbare som er ubrukelig. 

Barbara Czapran (1953) er født og oppvokst i Polen, og studerte skulptur ved Academy of Fine Arts i Krakow (1977-79), så ved Valand Art College i Gøteborg (1981) og deretter tok hun både Bachelor (BA) og Master (MA) ved Statens Kunstakademi (nå KHiO) i 1981- 85g. Så toppet hun en allerede lang og solid utdannelse med et år ved The Slade School of Fine Arts i London (1987- 88). Siden har hun hatt og deltatt på en rekke utstillinger, både i New York og Polen og på Tegnerforbundet, Vigelandmuseet, Lørenskog Kunstforening, Buskerud Kunstsenter og Kunstnerforbundet i Norge. Arbeidene hennes er innkjøpt av Kulturrådet og Radiumshospitalet. Som en viktig del av sine arbeidsprosesser har hun hatt flere residens opphold blant annet: Cite Internationale des Arts Paris, Skandinaviska Foreningen Roma, Beijing Kina, Gjesteforsker ved Kanazawa College of Fine  Arts Japan. 

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Hanne Ekkeren

Bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. De siste årene har hun gjennomført flere prosjekter med utgangspunkt i stedet

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Ebbe Arneberg

STÅ STILLE  Du lever  Du rusler gjennom skogen,  med sol på hendene dine  som varmen av blyge kjærtegn.  Da trår du på en kongle på stien,

Les mer…