Marianne Berg

KOBLING NR. 3
KOBLING NR. 9
KOBLING NR. 10  

Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til alle tider vært en viktig ressurs og har bidratt til å skape det moderne samfunnet vi har i dag. Treet har vært et tilgjengelig materiale for byggevirksomhet av alle slag. Trevirke har gjort det mulig for oss å utvikle tremasse til papir for mangfoldiggjøring av tekst, slik at «alle» har mulighet for å tilegne seg kunnskap. 

Vi finner stadig nye bruksområder for tre, samtidig som vi henter frem eldre teknikker som brukes tradisjonelt eller på nye måter. Mine skulpturer er laget som en serie som på ulike måter tar for seg sammenhengen mellom natur og kultur. Jeg bruker trematerialer som er bearbeidet i større eller mindre grad. Hovedformen består av kryssfiner som er limt sammen til større blokker for så å formes med ulike maskiner og håndverktøy. Kryssfinerformene er koblet sammen med et nytt element med tre som opphav. Bark, brent tre og papir. 

Marianne Berg (1961) er utdannet ved Bergens Kunsthåndverksskole (1981-85), med diplom i Møbeldesign og Interiørarkitektur. Hun har hatt eget verksted i Bergen siden 1986, og var med å etablere Kunstnerverkstedet CS55 fra starten i 1997. Hun har utført flere offentlige og private utsmykkingsoppdrag, og vært kunstnerisk konsulent for KORO. Hun er innkjøpt av blant annet Vestlandske Kunstindustrimuseum KODE, og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum Trondheim. Hun arbeider skulpturelt og materialbasert, og veksler mellom ulike materialer som tre, epoksy, gips, betong og bronse. 

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021) Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Moderne Ruiner

SPONAVSUG FLISKUTTER KONTEINER OG AVSUG AVSUG Verkene er del av prosjektet Hjemløse gjenstander som tar utgangspunkt i utrangerte maskiner og installasjoner fra nedlagt industri. Motivene

Les mer…

Arne Johan Vetlesen

Arne Johan Vetlesen (født 10. september 1960 i Oslo) er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo. Vetlesen arbeider spesielt med etikk og sosialfilosofi og

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Cathinka Mæhlum

LISTEN TO THE TREES   Arbeidet er en poetisk gjengivelse av skogen, med glassets iboende skjørhet kan man trekke sammenligninger med økologien. Glassets glans er med på

Les mer…

Kristine Fornes

SNART LÅG   Låg kommer av ifølge ordboka norrønt lág; av liggje, og betyr gammalt, nedfalle tre, trestamme som ligg i myr eller vatn.   Alt begynner i skogen. Og alt som

Les mer…