Sidsel Palmstrøm

VEV  

Installasjonen VEV er tilpasset rommet på Spriten Kunsthall. Her settes tau av naturfiber og steinblokker av hardangerskifer sammen i et helhetlig spenn. 

Materialene stein, tau og tre representerer noe basalt og «tidløst». Steinens langsomme oppbygging og nedbryting over tid påminner om en lang tidshorisont, steinen representerer grunnfjellet. Stein, vann og vegetasjon utgjør en vesentlig del av skogens økosystem. Tau (av tvunnet naturfiber) og tre som materiale har vært bearbeidet og brukt av mennesket til alle tider. Tau og tre satt sammen med stein har formet redskap og verktøy, til overlevelse, bolig, erobring og sanking. I denne sammenhengen påminner disse materialene samtidig om det flyktige og det noe mer bestandige, om det menneskeskapte, om kunnskap og forgjengelighet, om syklusen alt er en del av. Disse material- assosiasjonene eller materialenes «iboende» fortellinger bærer også med seg fortellingen om skogen, om menneskets avhengighet av skogen, om samspill og utnyttelse av skogens råvarer. 

Sidsel Palmstrøm (1967) er billedkunstner utdannet fra SHKS og har siden midten av 90-tallet vært med på å undersøke og utvide rammer og forståelse for det store feltet som kalles tekstil kunst. Palmstrøm er førsteamanuensis i tekstil ved avd. Kunst og Håndverk på Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og offentlige innkjøp. 

Hanne Ekkeren

Bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. De siste årene har hun gjennomført flere prosjekter med utgangspunkt i stedet

Les mer…

Sive Hamilton Helle

Født 1989, bor og arbeider mellom Oslo og Gøteborg. Har bakgrunn fra MFA-Film, HDK-Valand, Göteborgs Universitet. Vi er en gruppe som har begitt oss ut

Les mer…

Sidsel Palmstrøm

VEV    Installasjonen VEV er tilpasset rommet på Spriten Kunsthall. Her settes tau av naturfiber og steinblokker av hardangerskifer sammen i et helhetlig spenn.  Materialene stein, tau og

Les mer…

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Bente Knudsen Sanden

KNUTEPOESI  Knutepoesi er inspirert av NATURSKOGENS underliggende livssystemer, møtepunkt som forbinder ufattelige mange små kjente og ukjente arter. Der foregår et livsnødvendig, langsiktig samspill, nødvendig

Les mer…