Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021)

Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i kontrast til industriell infrastruktur og utviklingstendenser i den globale dataindustrien. Virag har filmet skogens mangfold, trær, vann, jord og i tillegg menneskelige inngrep i naturen. Han har besøkt datasentre, en tremassefabrikk og diverse institusjoner som forsker på nanocellulose, skogsbiologi og dyrking av menneskelig vev. Feltarbeid er en grunnleggende del av Virags praksis, og med kamerabaserte prosesser ser han på virkeligheten som sitt råmateriale.

Sentrale tema i Virags film er nettverk – skogen som et levende biologisk nettverk, mykorrhiza (symbiose-forholdet mellom planter og sopp) og nettverkslignende fiberstrukturer av nanocellulose. Datateknologiens utvikling og sosiale nettverkstjenester har gitt tilgang til enorme mengder av data. Data samles, analyseres og markedsføres av gigantiske teknoselskaper. Data mates også inn i algoritmer av nevrale nettverk* for å fremme utviklingen av kunstig intelligens.

I spørsmålet om hvem som tjener på datateknologiens eksponensielle utvikling anvender Virag seg av termen overvåkningskapitalisme og datakolonialisme (“data colonialism”). Disse begrep viser hvordan private data fra menneskers liv har blitt handelsvare, og er grunnsteiner i et nytt stadium av kapitalismen. Ønsker du å være en del av dagens samfunn må du følge med og bruke teknologiens nyvinninger, og akseptere bruksvilkår diktert av teknoselskaper.

Istvan Virag (Ungarn) har en BA fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han har også studert ved School of Visual Arts, New York og Bilder Nordic School of Photography, Oslo. Virag har stilt ut på blant annet Studio17, Bærum Kunsthall, Podium, Høstutstillingen og Rogaland Kunstsenter.

*Et nevralt nettverk er en samlebetegnelse for datastrukturer, med tilhørende algoritmer, som er inspirert av måten nervecellene i en hjerne er organisert på.

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Brit Dyrnes

HVA BÆRER JEG MED MEG?   Jeg går mine veier. Sanker og ser. Vandrer rundt. Nyter stillheten. Går mykt over grønne enger. Mosen og mørke skogen

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…

Mårten Medbo

Mårten Medbo bor i Katrineholm, Sverige och är utbildad Konstfacks linje för glas och keramik där han sedan 2020 även innehar en lektorstjänst i keramik.

Les mer…

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…