Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021)

Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i kontrast til industriell infrastruktur og utviklingstendenser i den globale dataindustrien. Virag har filmet skogens mangfold, trær, vann, jord og i tillegg menneskelige inngrep i naturen. Han har besøkt datasentre, en tremassefabrikk og diverse institusjoner som forsker på nanocellulose, skogsbiologi og dyrking av menneskelig vev. Feltarbeid er en grunnleggende del av Virags praksis, og med kamerabaserte prosesser ser han på virkeligheten som sitt råmateriale.

Sentrale tema i Virags film er nettverk – skogen som et levende biologisk nettverk, mykorrhiza (symbiose-forholdet mellom planter og sopp) og nettverkslignende fiberstrukturer av nanocellulose. Datateknologiens utvikling og sosiale nettverkstjenester har gitt tilgang til enorme mengder av data. Data samles, analyseres og markedsføres av gigantiske teknoselskaper. Data mates også inn i algoritmer av nevrale nettverk* for å fremme utviklingen av kunstig intelligens.

I spørsmålet om hvem som tjener på datateknologiens eksponensielle utvikling anvender Virag seg av termen overvåkningskapitalisme og datakolonialisme (“data colonialism”). Disse begrep viser hvordan private data fra menneskers liv har blitt handelsvare, og er grunnsteiner i et nytt stadium av kapitalismen. Ønsker du å være en del av dagens samfunn må du følge med og bruke teknologiens nyvinninger, og akseptere bruksvilkår diktert av teknoselskaper.

Istvan Virag (Ungarn) har en BA fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han har også studert ved School of Visual Arts, New York og Bilder Nordic School of Photography, Oslo. Virag har stilt ut på blant annet Studio17, Bærum Kunsthall, Podium, Høstutstillingen og Rogaland Kunstsenter.

*Et nevralt nettverk er en samlebetegnelse for datastrukturer, med tilhørende algoritmer, som er inspirert av måten nervecellene i en hjerne er organisert på.

Sara Möller

Sara Möller är född i Växjö, Sverige 1982 och verksam som konstnär i Göteborg. Hon är utbildad på HDK i Göteborg och tog sin masterexamen

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Jorunn Veiteberg

Jorunn Veiteberg (f. 1955) er dr. philos i kunsthistorie frå Universitetet i Bergen. Ho har vore utstillingsleiar på Hordaland Kunstsenter, intendant på Galleri F15, redaksjonssjef

Les mer…

Irene Haslum

EVOLVING    SOM ET KRAFTFELT  KRETSENDE OM   EKSISTENSENS KJERNE  ULØSELIG FORBUNDET   MED DET SOM HAR VÆRT   OG DET SOM SKAL KOMME  OMSLUTTET AV   NATURENS TIDLØSE 

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Marianne Berg

KOBLING NR. 3 KOBLING NR. 9 KOBLING NR. 10   Skogen er for meg et sted for inspirasjon, undring og opplevelse. Treet som materiale har til

Les mer…

Eirik Havnes

Eirik Havnes(f. 1989) er en lydkunstner og musiker som utforsker grenselandet mellom konsert, performance og installasjon. Havnes har en mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Han fokuserer

Les mer…

Brit Dyrnes

HVA BÆRER JEG MED MEG?   Jeg går mine veier. Sanker og ser. Vandrer rundt. Nyter stillheten. Går mykt over grønne enger. Mosen og mørke skogen

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Hege Osdalen

BACK FROM DUST Verket omhandler naturens og skogens kretsløp: Om nedbrytelsen, og det som vokser frem fra dette. Verket er laget av støv og skrotmetall

Les mer…