Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021)

Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i kontrast til industriell infrastruktur og utviklingstendenser i den globale dataindustrien. Virag har filmet skogens mangfold, trær, vann, jord og i tillegg menneskelige inngrep i naturen. Han har besøkt datasentre, en tremassefabrikk og diverse institusjoner som forsker på nanocellulose, skogsbiologi og dyrking av menneskelig vev. Feltarbeid er en grunnleggende del av Virags praksis, og med kamerabaserte prosesser ser han på virkeligheten som sitt råmateriale.

Sentrale tema i Virags film er nettverk – skogen som et levende biologisk nettverk, mykorrhiza (symbiose-forholdet mellom planter og sopp) og nettverkslignende fiberstrukturer av nanocellulose. Datateknologiens utvikling og sosiale nettverkstjenester har gitt tilgang til enorme mengder av data. Data samles, analyseres og markedsføres av gigantiske teknoselskaper. Data mates også inn i algoritmer av nevrale nettverk* for å fremme utviklingen av kunstig intelligens.

I spørsmålet om hvem som tjener på datateknologiens eksponensielle utvikling anvender Virag seg av termen overvåkningskapitalisme og datakolonialisme (“data colonialism”). Disse begrep viser hvordan private data fra menneskers liv har blitt handelsvare, og er grunnsteiner i et nytt stadium av kapitalismen. Ønsker du å være en del av dagens samfunn må du følge med og bruke teknologiens nyvinninger, og akseptere bruksvilkår diktert av teknoselskaper.

Istvan Virag (Ungarn) har en BA fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han har også studert ved School of Visual Arts, New York og Bilder Nordic School of Photography, Oslo. Virag har stilt ut på blant annet Studio17, Bærum Kunsthall, Podium, Høstutstillingen og Rogaland Kunstsenter.

*Et nevralt nettverk er en samlebetegnelse for datastrukturer, med tilhørende algoritmer, som er inspirert av måten nervecellene i en hjerne er organisert på.

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Istvan Virag

Image may contain: hill station, sky and outdoor (film, 2021) Gjennom flere årstider har Istvan Virag besøkt Skiensområdet med sitt kamera for å utforske naturen i

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Hanne Ekkeren

Bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. De siste årene har hun gjennomført flere prosjekter med utgangspunkt i stedet

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

Toril Redalen

URO, Skjelvende menneske  Gården jeg vokste opp på ligger mot skogen. Det var ingen grenser mellom ute og inne; under ei ku, i elva, oppe

Les mer…

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…

Irene Haslum

EVOLVING    SOM ET KRAFTFELT  KRETSENDE OM   EKSISTENSENS KJERNE  ULØSELIG FORBUNDET   MED DET SOM HAR VÆRT   OG DET SOM SKAL KOMME  OMSLUTTET AV   NATURENS TIDLØSE 

Les mer…