Sidsel Bonde

Et landskap som blir kokt av servere treffes av regnfrie lyn. Med ett forsvinner alt som er lagret i skyen.   

I arbeidet Spread like Wildfire visualiserer og modellerer Sidsel Bonde potensielle scenarier for branner i skogene rundt Gromstul og Skien, hvor Googles datasenter er planlagt. Med klimaendringene har risikoen for brann i Telemarks landskap økt og fremtidig slokkingsarbeid må i større grad planlegges ut i fra en teknologibasert modell om brannens bevegelse i terrenget. 

Modellen presenteres gjennom en modifisert versjon av FOREST FIRE MODEL utviklet i samarbeid med programmerer Jonas Enge fra Skien. Modellen brukes til å illustrere prinsipper for begrepet Self-organised Criticality (SOC). SOC er beskrevet av fysikeren Per Bak, og er en teori om hvordan alle systemer som strukturerer til en viss størrelse vil komme i en tilstand der små endringer kan forårsake kollaps. Som å kaste sigarettstumpen din i en tørr skog. Resultatet kan være ubetydelig eller katastrofalt. 

Siden skogbrann ikke kan unngås, planlegger man ut fra et katastrofescenario. Hvis skogen er plantet i mosaikkmønster med stort mangfold i aldersfaser, vil brannen ha mindre områder å utvikle seg på, og risikoen for for SOC reduseres. 

Arbeidet viser prinsippene for skogbrann. Et teppe med data som utspiller seg i henhold til teori, tilfeldigheter og topologi. 

Sidsel Bonde (Danmark) jobber med  med stedsspesifikke installasjoner og publikasjoner. Hun har en master fra kunstakademiet, institutt for samtidskunst i Bergen. Mottaker av Skien kommunes kunstnerstipend med opphold i Skien 2020.  

Jonas Enge er oppvokst i Skien og jobber som programmerer under aliaset Maccyber. 

Sidsel Palmstrøm

VEV    Installasjonen VEV er tilpasset rommet på Spriten Kunsthall. Her settes tau av naturfiber og steinblokker av hardangerskifer sammen i et helhetlig spenn.  Materialene stein, tau og

Les mer…

Jessica Williams 

Jessica Williams trekker linjer mellom det foreslåtte datasenteret på Gromstul og et komplekst underjordisk nett av mycelium. Begge er gigantiske men likevel skjulte for øyet, noe som gjør

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Marianne Bredesen

KLASSEREISE Før sommerferien i år skulle jeg rydde ut noen paller fra kjelleren på den kunstskolen jeg jobber. Det er ofte slik at studentene benytter

Les mer…

Eirik Havnes

Eirik Havnes(f. 1989) er en lydkunstner og musiker som utforsker grenselandet mellom konsert, performance og installasjon. Havnes har en mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Han fokuserer

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Konrad Mehus

Mehus ble utdannet gullsmed i 1967. Etter avlagt fagbrev og utdanning ved Statens lærerskole i forming, studerte han skulptur ved Statens kunstakademi i 1970–1972. Konrad

Les mer…

Mikkel Soya Bølstad

Bølstad er utdannet lektor i biologi og jobber heltid som forfatter, frilansjournalist og foredragsholder med natur, miljø og friluftsliv som arbeidsfelt. Hanhar gitt ut fem

Les mer…

Lise Stang Lund

Lise Stang Lund er daglig leder i Norske Kunsthåndverkere (ansatt fra 2018). Hun leder organisasjonens formidlingsvirksomhet med bl.a. den årlige Årsutstillingen, de regionale temautstillingene og

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…