Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II  

Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for rammen for dette prosjektet utviklet i min egen lille skogsflekk ved atelieret (17 mål), der jeg arbeider med undersøkelser av materialet tre i relasjon til biomofre former. Skulpturen i bøk blir utskåret med organiske repetisjoner som danner en form for bevegelse. Når man betrakter og følger disse bevegelsene skapes ofte en kontemplativ erfaring i møte med formen. 

Den estetiske opplevelsen med repetisjonene bidrar til enfremmedgjøringav det kjente og taktile trematerialet. Treet er ikke gjenkjennbart selv om det har noe kjent ved seg, ikke minst gjennom trematerialet selv. Ved anvendelse av lokale naturmaterialer forsterkes verkets forhold til omgivelsene. 

Stuart Ian Frost (1960) er britisk/norsk billedkunstner som arbeider hovedsakelig med skulptur på en internasjonal arena, men som har vært bosatt og arbeidet med Norge som base de siste 25 år. Gjennom mitt kunstneriske virke har jeg oppsøkt spesifikke steder i ulike land inkludert Italia, Frankrike, USA, Mexico, Korea, Peru, Taiwan, Fillipinene, Canada, Danmark, Sverige, Japan, Storbritannia, Portugal og Tyskland og sist men ikke minst Norge, og utført såkalte sted-spesifikke kunst prosjekter. Gjennom disse prosjektene har jeg vært på leting etter det hvert utvalgtes sted identifiserbare/spesifikke kvaliteter som historie, topografi, arkitektur, tegn, kultur, spesifikke rå materialer/vekster. Forholdene mellom disse egenskapene på ulike nivåer ligger til grunn for utviklingen av egne kunstverk.

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…

Daniel Slåttnes

Født 1986, fra Oslo. Master i billedkunst fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg jobber ofte med spørsmål som forholder seg seg til både økologi, teknologi

Les mer…

Atle Selnes Nielsen

HVIS ET TRE FALLER… Gran blir brukt til kroppen i flere musikkinstrumenter på grunn av den gode resonansen i materialet. Men kan det tenkes at

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Hanne Øverland

GRUNNSTOFF   Arbeidet er en veggtekstil med håndbroderi i ulike trådkvaliteter på grått ullstoff.    Jeg henter inspirasjon både fra broderier fra ulike folkekunsttradisjoner og fra tidligmodernister

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Leonora Onarheim Bergsjø

Leonora Onarheim Bergsjø har doktorgrad i etikk og religionsfilosofi fra Universitetet i Oslo og forsker på digital etikk. Hun er ansatt ved Universitetet i Oslo,

Les mer…