Bendik Syversætre
Johannessen

FATHER, THIS IS OUR TREE 

Verket er en del av et større pågående prosjekt der jeg har utviklet en fiktiv protagonist som utforsker kroppens ubenyttede muligheter.  I dette verket tar jeg karakteren ut i skogen og sette den inn i en ny kontekst, og undersøker hva som oppstår mellom kroppen og omgivelsene rundt. Skogen og naturen har en stor betydning for menneskelig gode, men hvor går grensen mellom hvorvidt vi er en del av dette eller om vi utnytter den. Jeg vil se om det finnes et samspill eller om vi har mistet dette fotfestet. Kan elementene vi finner i skogen virke som en forlenger av kroppen og hjelpe oss til å forstå hvorfor vi trenger den. Samtidig stiller jeg spørsmål rundt den iherdig følelsen vi har av å hele tiden trenge oss inn på naturen for vår egen fornøyelse.

Protagonisten i bilde prøver iherdig å penetrere treet med sin egen rumpe, og på denne måten kan treet leses som et påtrengende makt og nytelses-objekt som allegorisk kan peke mot senkapitalismens meningsløse handel. I og med at karakteren er kledd i sportsklær (av plastmateriale) som vi i nyere tid assosierer med friluftsliv og det å være ute. Bildet skal også kaste lys på det formale vi bruker kroppen til, og det kan dras paralleller til samfunnets ekstreme kroppsfokus og kroppsutsmykning. 

Bendik Syversætre Johannessen (1996) er en narrativ og visuell forteller. Han arbeider i det performative landskapet, ofte uttrykt gjennom video og fotografi. Hans praksis utforsker forskjellige relasjoner mellom kroppens ubenyttede funksjoner og eksponert handling. Dette formidles gjennom ulike karakterer som er hentet ut ifra hverdagslige og formale situasjoner. Arbeidene kan leses i en kontekst med prøvelser og utfordringer innenfor normative oppfatninger og kjønnsidentiteter, med et sterkt ønske om at betrakteren skal bære inntrykkene med seg i sin egen historie. Syversætre bor og arbeider i Oslo, og er for øyeblikket student ved kunstakademiet på Kunsthøgskolen i Oslo.

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Idun Sira

URSKOG?  For meg er skogen nærmeste nabo. Den har alltid vært tett og gammel granskog, inntil en stor del av den ble jevnet med jorden.

Les mer…

Siri Berqvam

FUNGUS  Fungus er en stedsspesifikk installasjon som henter inspirasjon fra skogens ukontrollerte villskap i relasjon til kroppen og vårt eget indre kaos. Kommunikasjonen mellom utstillingens metaforiske

Les mer…

Kjell Gunnar Overøye

DRYSS 2    Damascene-handverket har vore eit sentralt tema opp gjennom heile kunstnarskapen og i slike arbeid søkjer kunstnaren å skape ein kontemplativ og enkel struktur der bruk av edle og uedle metall i kombinasjon kan gje spenning

Les mer…

Hanne Haukom

Hanne Haukom født 1967 i Vinje. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og fullførte sin master i keramikk i 1997. Haukom bor og arbeider

Les mer…

Cathinka Mæhlum

LISTEN TO THE TREES   Arbeidet er en poetisk gjengivelse av skogen, med glassets iboende skjørhet kan man trekke sammenligninger med økologien. Glassets glans er med på

Les mer…

Mikkel Soya Bølstad

Bølstad er utdannet lektor i biologi og jobber heltid som forfatter, frilansjournalist og foredragsholder med natur, miljø og friluftsliv som arbeidsfelt. Hanhar gitt ut fem

Les mer…

LOCUS

GUILDED TREES  Guilded Trees er en serie stedsspesifikke performancer hvor to kvinner forgyller et utvalgt sted på et tre (som stammen eller blader) med 24

Les mer…

Barbra Czapran

LAYERED IV LAYERED VI   Siden slutten av 1980-tallet har jeg arbeidet med skulptur, objekter som tar utgangspunkt i såkalte lavkostmaterialer som stammer fra industriell produksjon av tre.

Les mer…

Leonora Onarheim Bergsjø

Leonora Onarheim Bergsjø har doktorgrad i etikk og religionsfilosofi fra Universitetet i Oslo og forsker på digital etikk. Hun er ansatt ved Universitetet i Oslo,

Les mer…

Moderne Ruiner

SPONAVSUG FLISKUTTER KONTEINER OG AVSUG AVSUG Verkene er del av prosjektet Hjemløse gjenstander som tar utgangspunkt i utrangerte maskiner og installasjoner fra nedlagt industri. Motivene

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…