Bendik Syversætre
Johannessen

FATHER, THIS IS OUR TREE 

Verket er en del av et større pågående prosjekt der jeg har utviklet en fiktiv protagonist som utforsker kroppens ubenyttede muligheter.  I dette verket tar jeg karakteren ut i skogen og sette den inn i en ny kontekst, og undersøker hva som oppstår mellom kroppen og omgivelsene rundt. Skogen og naturen har en stor betydning for menneskelig gode, men hvor går grensen mellom hvorvidt vi er en del av dette eller om vi utnytter den. Jeg vil se om det finnes et samspill eller om vi har mistet dette fotfestet. Kan elementene vi finner i skogen virke som en forlenger av kroppen og hjelpe oss til å forstå hvorfor vi trenger den. Samtidig stiller jeg spørsmål rundt den iherdig følelsen vi har av å hele tiden trenge oss inn på naturen for vår egen fornøyelse.

Protagonisten i bilde prøver iherdig å penetrere treet med sin egen rumpe, og på denne måten kan treet leses som et påtrengende makt og nytelses-objekt som allegorisk kan peke mot senkapitalismens meningsløse handel. I og med at karakteren er kledd i sportsklær (av plastmateriale) som vi i nyere tid assosierer med friluftsliv og det å være ute. Bildet skal også kaste lys på det formale vi bruker kroppen til, og det kan dras paralleller til samfunnets ekstreme kroppsfokus og kroppsutsmykning. 

Bendik Syversætre Johannessen (1996) er en narrativ og visuell forteller. Han arbeider i det performative landskapet, ofte uttrykt gjennom video og fotografi. Hans praksis utforsker forskjellige relasjoner mellom kroppens ubenyttede funksjoner og eksponert handling. Dette formidles gjennom ulike karakterer som er hentet ut ifra hverdagslige og formale situasjoner. Arbeidene kan leses i en kontekst med prøvelser og utfordringer innenfor normative oppfatninger og kjønnsidentiteter, med et sterkt ønske om at betrakteren skal bære inntrykkene med seg i sin egen historie. Syversætre bor og arbeider i Oslo, og er for øyeblikket student ved kunstakademiet på Kunsthøgskolen i Oslo.

Tor Alex Erichsen

SNØ PÅ SKOG – EN JORD  Jeg arbeider med forenklede, klassiske krukke- og urneformer, hvor dekoren er det sentrale. Motivene er hentet fra det nordiske landskapet,

Les mer…

Stuart Ian Frost

EXPERIMENTAL FOREST II   Begrepet “Eksperimentell skog” har forskningsorganisasjoner anvendt om levende laboratorier der langtidsforskning i relasjon til omgivelsene kan bli utført. Det er også gjeldene for

Les mer…

Aron Irving Li

LAV    På grunn av lavens sårbarhet for ulike typer forurensing er mange lavarter viktige indikatorer på sur nedbør. Forurensning fra forbrenning av fossilt brensel med

Les mer…

Alessandro Marchi

CRITICAL CARPET: PAST, PRESENT AND FUTURE With this project I would like to explore the 6000 acres of re-regulated forest around Skien. My tools will

Les mer…

Kristina D. Aas

BARK  Jeg henter ofte inspirasjonen i skogen: ingen andre steder ser man så stort mangfold av teksturer og kontraster: trestammer, mose, bark, gress, stein og

Les mer…

Elin Hedberg

VOKSEKRAFT 1-3  Metallet og treet er avhengige av hverandre samtidig som de kjemper mot den andre. Det konstruerte metallet er i veien samtidig som det

Les mer…

Ingeborg Stana

IN THE PATHLESS WOODS I  Skogen er et tilbakevendende motiv i mitt kunstnerskap. Først og fremst fordi skogen er hinsides fatteevne. Å jobbe med kunst

Les mer…

Anna Ihle

Kunstner Anna Ihle jobber og bor i Stavanger. Ihle har studert på Konstfack, Stockholm og National Institute of Design, Ahmedabad, samt deltatt et år på

Les mer…

Brit Dyrnes

HVA BÆRER JEG MED MEG?   Jeg går mine veier. Sanker og ser. Vandrer rundt. Nyter stillheten. Går mykt over grønne enger. Mosen og mørke skogen

Les mer…

Millie Behrens

REPARASJON Å BYGGE ET TRE JEG SER DEG Trær og skog tar over for jern og betong; slik et gammelt forlatt drivhus står og forvitrer

Les mer…

Jessica Williams 

Jessica Williams trekker linjer mellom det foreslåtte datasenteret på Gromstul og et komplekst underjordisk nett av mycelium. Begge er gigantiske men likevel skjulte for øyet, noe som gjør

Les mer…